Gå til innhold
Arkivverket

[#3695] "Vossaboki" og tidshorisont for omtale


Gjest Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

Jeg forfølger slektsrøtter fra Sogndal i S., og må da også følge forgreninger til Aurland og Voss. Dermed burde jeg vel låne inn "Vossaboki", men spør her av bedagelighetshensyn om hvor langt tilbake i tid den fører slekter og gårdshistorie. Mine holdepunkter er Olav Olavson Sygnaberde (1697-1782) gm Guri Torgerdr Ullestad (1698-). Olav sønn av Olav Bratåker d. 1701.mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Jeg har trolig felles aner med deg. Har benyttet Vossaboki og funnet Olav Olavsson og Guri Torgilsdotter Ullestad. Disse ble gift i 1713. Guri er datter av Torgils Arnfinsson på Ullestad- født 1660 og Guro Knutsdotter Ullestad - død 1713. Foreldre til Guro Knutsdotter: Knut Magnesson Ullestad (1630-1704) og Åsa Larsdotter. Når det gjelder anene til Olav Olavsson har jeg bare funnet Olav på Bratåker død ca. 1700 gift med Brita Olavsdotter død 1739. Skulle du finne noe mer er jeg takknemlig for info. mvh Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Henrik Ullstad

jag tror att jag efter några dagars letande har hittat en släkting!!! Titta in på www.ullestad.com och se om du hittar någon du känner igenMvh Henrik Ullstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Det var jo trivelig å finne slekt på de kanter!Jeg har sett på hjemmesiden, og undrer på om du mangler etterkommere etter Torgils/Turjus Olson/Olavson Sygnaberde (1736-1812) som er 'min ane'? Han var i alle fall andre mann til Guri Torsteinsdtr Fretheim i Aurland (1721-1791), og jeg har en del etterkommere etter disse. Eller har jeg nok ikke studert denne 'linjen' særlig enda.Med vennlig hilsen Jarleif (med røtter også fra Bohuslän)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henrik Ullstad

Nej, vi har inga efterkommande av honom på sidan, men du kan gøra så hær: gå in på 'password&update info' och registrera dig som medlem av slækten(du måste ange hur du är slækt med oss). Gå in på 'add genealogical info nær du har fått ditt løsenord från Stefan(min far) och lægg in information om de personer vi inte har med så kommer vi att lägga upp dem snbbast møjligt./Henrik. PS. Malmö ligger i skåne och inte i bohuslän

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Henrik Ullstad

Tack før ditt mail, jag har undersøkt mitt och ditt slækttræd och har funnit att du ær åttmænning till min fars far(vars namn jag pga. sekretesslagen inte får lægga ut hær). våra släktlinjer delades i och med syskonen guri och arnfinn torgisdotter, arnfinn är min fars fars fars fars fars fars fars fars far.mvh henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Hei Henrik.Jeg har prøvd endel ganger å komme inn på siden din, men får det ikke til..Vet ikke hva jeg gjør feil. Skriver: www.ullstad.com på adresse og videre 'gå til'. En av mine aner heter Ingeborg Eiriksdatter Ullestad jeg vet ikke når hun ble født men hun var gift med Ola Botolvsen Indre Sundve f.1632 d. 1711.Var litt spent om du hadde henne på siden din og eventuellt om det stod noe om henne og andre opplysninger.Mvh Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det står en del stoff om Ole Botolvsen Sundve (ca. 1632-1711) i et sogeblad fra Voss (1914). Blant annet står det at det var han som bygget kirkene på Vinje og Oppheim. Tenkte kanskje at dette ville være av interesse.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henrik Ullstad

Nej, jag kan inte hitta henne på sidan men det kan vara så att vi inte har hittat henne, har du mer info om henne så kan du lägga upp det här så ska jag se om jag hittar någon jag känner igen.Mvh.Henrik Ps.jag kan inte heller komma in på sidan på det 'vanliga' sættet utan kommer in där via favoriter, ska prata med far om saken.Ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Kenneth, tusen takk jeg satt kjempepris på opplysningen! Ble litt stolt over at jeg stammet fra en som har bygget kirker da - smiler.. Vet du om jeg får lånt sogebladet på biblioteket?Henrik: Jeg har ingen andre opplysninger om henne utenom hvem hun var gift med og etterkommerene hennes, men har alikevel veldig lyst å se på siden så jeg venter i spenning.Mvh Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henrik Ullstad

Enligt min far så kan man öppna sidan på det 'vanliga' sättet. Men jag vet inte varför du inte kan komma in där. ska se om jag kommer in idag.Mvh.Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henrik Ullstad

jag har letat lite på digitalarkivet och hittat en sok om ole som passar, det är från militärrullarna och där står det att han är 'gemen' soldat och är i major eilerich jensen wisborgs kompani hoppas det hjälper lite(jag kan inte hitta honom eller henne på sidan) Mvh.Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henrik Ullstad

Du nämde något om efterkommande till ingeborg, det är svårt att hitta en så gammal person så hon kanske inte finns med någonstans, om du kunde lägga upp några efterkommande så kanske jag hittar något släktskap där, annars så kan du gå in på sidan(jag kan gå in där nu)och leta där. Mvh. Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Heisann Henrik.Her er etterkommerene:YTRE SUNDVEOla Botolvson indre Sundve 1632-1711 var først g.m. Brita Oddsdtr. så gift m. Ingebjørg Eiriksdtr. Ullestada. Odd 1660- b. Marta 1663- c. Synneva 1665- d. Sjur 1666- e. Kolbein 1668- f. Knut 1680- g. Eirik 1688- h. Botolv 1691- i. Anders 1665- j. Jorun 1697-Eirik (g) er 'min' ane videre..Mvh Reidun.Ps. Kenneth: Jeg har fått tak i sogebladet som du nevnte, igjen tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henrik Ullstad

hej reidun! det verkar som ingen av personerna du skrev upp finns så frågan är hur hon fick efternamnet ullestad, kan hon vara släkt med per brynjulvson? han 'arbetade' med min ane på ullestad och borde därför ochså ha det efternamnet. /henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei Reidun; flott at du har fått fatt i sogebladet fra Voss. Ekstra artig var lenken til artikkelen som ligger på nettet. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Frode: Utrolig bra link, gjett om jeg ble glad! Tusen takk.. Det er utrolig synd at de har revet denne gamle kirken.Noen som vet om det er mulig å kjøpe kopier av bildene og hvor jeg eventuellt bør henvende meg?Henrik: Jeg vet ikke om hun kan være i slekt med Per Brynjulvson.. Jeg er oppvokst på Voss, og som barn var jeg ofte på besøk på Ullestad..(min mor er bestevenninne med konen til en som er oppvokst der, så jeg kan kanskje spørre om de vet noe også..) Men jeg har sett i bygdebøker og der har jeg ikke funnet noen som heter Eiriksson eller Eiriksdatter under Ullestad, dette er vel litt merkelig..Tror du det er mulig at det er en feilskriving/opplysning at hun kom fra Ullestad? Mvh Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

I skiftet etter Ole Botolvsen Sundve 8 juni 1711 het enken Ingeborg Eriksdatter. Enken sin laugverge var hennes svoger Torgils Anfinnsen Ullestad.Torgils Anfinnsen Ullestad var gift med Guro Knutsdatter Ullestad. Det ble holdt skifte etter henne 7 juni 1712. Hun etterlot seg 7 barn. Guro var forøvrig halvsøster til Ingeborg Eriksdtr. Sundve.Skifte 18 mai 1715 etter ungkar Erik Knudsen Ullestad. Arvinger var den avdøde søsteren Guro Knutsdtr. Ullestad sine 7 barn, halvsøsteren Ingeborg Eriksdtr. Sundve og halvsøsteren Gjertrud Knutsdtr. Ullestad på 20 år.Skifte 4 juni 1704 etter Knud Magnesen Ullestad. Arvinger var enken Aase Larsdtr. (som var kone nummer 2), sønnen Erik Knudsen Ullestad som hadde vært utenlands i 18 år, datteren Guro Knutsdatter Ullestad og datteren Gjertrud Knutsdtr. på 9 år.Skifte 1 juli 1723 etter Gjertrud Knutsdtr. Ullestad. Arvinger var enkemannen Anders Pedersen, moren Aase Larsdtr. som var gift med Anve Ullestad, og halvsøsteren Guro Knudsdtr. Ullestad som var død men etterlot seg 6 barn.Knud Magnesen er nevnt på Ullestad fra 1661-1704. Han har vært gift med enken etter en Erik. Om Erik har bodd på Ullestad er usikkert. Erik og kona har i hvert fall hatt datteren Ingeborg Eriksdtr. som ble gift til Sundve. Knud Magnesen og enken han giftet seg opp med fikk 2 barn som vokste opp nemlig Erik og Guro. Knud gifter seg opp igjen for 2. gang på 1680-1690-tallet med Åse Larsdtr., som blir mor til hans siste barn Gjertrud Knudsdtr. f.ca. 1695-død 1723.Håper dette var litt oppklarendeMvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Kenneth: Tusen, tusen takk! Dette var utrolig interessant! Dette var masse gode opplysninger, satte enorm pris på at du hjalp meg og satte av tid til dette. En kjempeklem til deg..Igjen tusen takk.Mvh Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henrik Ullstad

Hej Reidun, läste kenneths artikel. torgis arnfinnson är faktiskt min ane, all information om guro:s etterkommande finns på sidan. Mvh.Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

I Odd Brede sitt innlegg hevder han at Åsa Larsdtr. Ullestad er mor til Guro Knudsdtr. Ullestad. Dette er ikke riktig slik det fremgår av skiftene ovenfor. Mor til halvsøstrene Ingeborg Eriksdtr. Sundve og Guro Knudsdtr. Ullestad, het trolig Joren (Jorunn). Dette grunngir jeg med at både Guro og Synneve fikk hver sin datter med dette navnet på slutten av 1600-tallet, og at dette trolig har vært en oppigjenkalling etter mormor, som var død på denne tiden. Men for all del dette er bare en hypotese.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.