Gå til innhold
Arkivverket

[#3699] Kobbersmed Peter Olsen Winge, ca 1710 - 1773


Gjest Bjørg Rudlang
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Rudlang

Er det noen her som kjenner til navnet Winge på 1700-tallet? Kobbersmed Peter Olsen Winge og hustru Anne Christine Gundersdtr. dukker opp for første gang i kirkeboken for Strømsø som kommunikanter høsten 1747. I 1748 ble deres sønn Gunder døpt samme sted. Deretter forsvinner de fra Strømsø og dukker opp på Gran, Hadeland ved datteren Karens dåp i 1754. Til sist finner jeg dem på Østre Toten i 1773 Peter Olsens død. Resten av familien ble boende på Toten og har etterkommere der. Jeg har lett etter vielsen til Peter og Anne Christine uten å finne den på Strømsø eller Bragernes. Gunder hadde en bror kalt Ole som trolig var eldre. Hans dåp har jeg heller ikke funnet. Kan noen fortelle meg hvor disse menneskene kom fra? I bygdeboka for Toten antas det at de var i slekt med Holzførster over Toten og Hadeland, Ole Berntsen Winge som i 1760-70-årene bodde på Igelsrud i Jevnaker. Videre antydes det at de kan stamme fra en holsteinsk adelsslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei, på gården Kjenner i Lier finnes det en familie ved navn Winge på 1700 og første del av 1800-tallet.Det var også endel Winge i Sande,Vestfold, Jeg tror det var slektsforbindelse mellom alle disse Wingene men det er ikke lett å finne ut av.Jeg har aner fra Hans Bentsen Winge og Bent Hansen Winge på Kjenner,jeg har litt om disse og familiene deres, ta kontakt om du er interesert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Takk skal du ha. Jeg skal sjekke kirkebøkene for Lier og Sande snarest. Og jeg er interessert i det du har, i alle fall på 1700-tallet. Kan din Hans Bentsen være bror av Ole Benrntsen tro? Jeg har forøvrig også funnet en Peter Gerhardsen Winge(1726-66), trolig sønn av en sokneprest i Stokke. Han var pers. kapellan i Kongsberg 1754-62. Kjenner du til disse?Min e-mail adresse er rudlang@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Brungodt

Hei.Jeg har i databasen en Anna Olsdtr. Winge som gifter seg i Bergen i 1809. Er det noen som vet hvor hun kommer inn i bildet? altså hvem foreldrene hennes er? Og når hun er født?Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Jeg kjenner ikke til Anna Olsdtr., men det ser ut til at det har vært mange familier som har brukt navnet Winge. Tror også det er gårder som heter Vinge. Jeg vet også at folk fra Vinger har tatt dette etternavnet. Så det er mange å lete blant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.