Gå til innhold
Arkivverket

[#3702] Martin Karoleus Pettersen, f. 5.3.1851 i Enebakk,


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Han bodde på Vålerenge i Oslo i hvert fall fra 1833-1901, og døde på Nytorget 2 i Oslo (Bazarhallen hvor han var vaktmester og bodde senere) 1.7.1910.Jeg har mange av etterkommerne, men ønsker informasjon om forfedrene han.Far: Petter Gundersen Haugen, Kaaterud, Enebakk Mor: Maren Johannesdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei! I bygdeboken for Enebakk står denne familien bare så vidt nevnt på s. 383 i bind 1. Det eneste som står er at Petter Gundersen gift med Mari Johannesd. bodde der som husmann da sønnen Martin Carolus ble født i 1851. Dessverre står ingenting om hvor de kommer fra eller noe. Du må tok ta for deg kirkeboken og se om du kan finne flere barn til Petter og Mari og se om de kan finnes også på andre boplasser som det kanskje kan stå mere om i bygdeboka. Enebakk kirkebok kan være et frustrerende prosjekt å gå løs på, men hvis du går metodisk fram så går det faktisk an å finne fram i dem. Lykke til! Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Laila Kornstad

Hei, Kari! Håper du fortsatt ser på denne siden. Jeg har funnet fram noen opplysninger om Martins foreldre og om hans morsslekt: Døpte i Enebakk 1851 nr. 28: Født: 5 Marts Døbt: 18 Mai. Martin Carolus. Foreldrene: Petter Gundersen Haugen Kaaterud og Maren Johannesd. Fadderne: Christine Gulbrands. Smaadal. Helene Joh.d. Ødeby. Joh. Gunds. Skøien. Lars Johanness. Haugen. Joh. Rasms.? Ødeby. Folketelling 1865 Borgen på Stranden i Enebak: Petter Gunders. Husfader Indsidder Flødnings Arbeide i Øieren g 37 m Enebak Maren Johannesd. hans Kone g 56 k Enebak Marthin Karelius Petters. deres Søn ug 15 m Enebak Altså: Petter Gundersen f. ca 1828 i Enebakk Maren Johannesdatter f. ca 1809 i EnebakkViede i Enebakk 1847 nr. 25: 28 Dec. Ung. Petter Gundersen 24 (år) Stangshagen F: G. Johannessen Pige Maren Johannesd. 37 (år) Guslund F: J. Olsen (Må være feilskrift for Knudsen, det er flere slike.) Forlovere: Anders Christophersen og Ole Killingsmoe?Døpte i Enebakk 1810 nr. 16: April 22de. Maren. F: Johannes Knudsen og Maria Pedersd. Guslund. F: Johanne og Thorer Hobbel, Johannes Rustad, Elen Guslund og Lars Tukkebøl. (Det finnes ingen Maren med far Johannes Olsen døpt i Enebakk rundt 1810.)Johannes Knudsen f. 1770 d. 1839 var sønn av Knut Arnesen og Berte Larsdatter på Solberg i Kirkebygda.Maria Pedersdatter (Persdatter) f. 1773 d. 1839 var datter av Per Simensen og Kari Larsdatter på Østre Guslund.Johannes og Maria giftet seg i 1797. Se Enebakk bygdebok 1 s. 445, 560 og 563 for flere opplysninger. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Laila! Jeg så jo tilfeldigvis at du hadde svart her. Tusen takk for info. Dette må jeg studere nærmere. Jeg har ellers adresse kari.larsen@admin.uio.no dersom du skulle ha behov for direkte kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.