Gå til innhold
Arkivverket

[#3705] Bolette Sofie Grøneng(Thomasdatter) f.ca.1822-24 K


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg søker opplysninger om Bolette Sofie.Hun skal være født på Grøneng i Kinn ca.1822-24 av foreldre Thomas Grøneng og hustru Serena.Hun giftet seg i 1843 i Kinn med Mathias Andersen f.1816.Men hvem var foreldrene hennes,hvor kom de fra og hvor ble det av dem? Alle opplysninger mottas med takk.Med vennlig hilsen Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiI Familysearch finnes ei Bolette Sophie Thomasdatter, døpt 22.02.1824. Foreldre er Thomas Vig og Serena. I den nye oversikten over døpte i Kinn, 1785-1815 finnes følgende: Født 10.08.1814: Helena Carolina. Foreldre er Thomas Stephensen, fars gårdsnavn er Viig. Mor er oppført som Serena. Disse er oppført som gjestgivere i Furresund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner Thomas Stephensen Wiig som gifter seg 03.04.1814 i Nykirken i Bergen med Serena Nielsdatter.Lurer på om det er samme Serena som blir født 01.12.1790 og døpt 08.12.1790 av foreldre Niels Aagård og Siri Dael.Jeg finner også at Niels Nielsen Aagård gifter seg i NK 13.06.1773 med Sirie Dahl.Ved en av fødslene er hun oppført som Taraldsdatter .Jeg ville gjerne ha bekreftet om det er rette Serena jeg har funnet, og hvor kommer egentlig denne Thomas Stephensen Wiig fra?Jeg har problemer med å finne ham i 1801 tellingen.Er takknemlig om noen kan løse denne lille gåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser at det er skifte i Brandsøy 1828-36 ,for Thomas Wiig ,Furresund og Marken.Har noen anledning til å sjekke disse skiftene.Hvem var nevnt som arvinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg ville no òg ha sjekka skiftet etter Steffen Olsen i Svinevik, Stad skipr., Nordfjord 80-22a 1813-1817. Grunnen er at den Thomas eg fann i 1801, er nest eldste son på den garden. Likeeins finst det skifte etter bror til "min" Thomas, Ole Steffensen Svinevik, noko seinare.Eg trur ikkje skiftet etter Thomas fortel kor han var frå, men truleg berre at dottera, evt. døtre/søner skal arve han. I alle høve er Bolette Sofie å finne i 1865 på Grøneng med mann og mange born. Så nokon arv til hans sysken er det vel neppe.Eit anna interessant moment er at landhandlaren på Furresund i 1865 heiter Dahl og er frå Bergen. Kan det vere ei slektning av kona?Elles er der Vik-garder både i Davik og Innvik, men ingen av dei hadde nokon Thomas eller Steffen i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Bjørn!Du hadde helt rett i dine antagelser.I skiftet etter Stephen Olsen , Svinevik i 1813 er ganske riktig nevnt hans sønn Thomas Wiig , Furresund.Dessuten viser mine undersøkelser at det var den rette Serna Nilsdatter jeg hadde funnet.Dermed falt de brikkene på plass.Takk skal du ha Bjørn for all din hjelpsomhet.Hilsen Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.