Gå til innhold
Arkivverket

[#3716] Tambur - hva er det?


Gjest Herbjørn Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Og hva så med 'Korstambur'? Jeg har en fjern slektning som var 'Korstambur og Vagtmester' ved Akershus midt på 1800-tallet.(se bl.a. tema 19974) Kan det være en feilskriving for 'Korpstambur' som en finner en del av i FT 1865, 1875 og 1900.Synes at 'Korps(musikk)' er mer miltært en 'Kor(sang)'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Det gule chor var neppe oppsatt med tamburer.Christiania borgerlige infanterikorps var imidlertid iflg reglementet fra 1820 oppsatt med fire kompanier med to tamburer i hvert kompani. Korpset ble nedlagt ca 1882.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Takk Tom Erik: Jeg vil tro at du er nærmest med Christiania borgerlige infanterikorps. Men var vel korps på Akershus også (altså militært)?Vi har nemlig et brev datert 1868 fra denne slektningen jeg tenker på; 'korstambur og Vagmester ved Fæstningen' (Akershus)Johan O. Rustad.I FT 1865 er han notert som Vaktmester ved skolene, fortsatt Akershus. Hva innebar Vaktmester i denne sammenhengen? Det er jo ikke det vi forbinder med yrkestittelen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Vaktmester var en underofficersgrad ved rytteriet og brukt om befalingsmenn like under officersnivå på festninger hvor garnisonsstyrken var for liten til at det krevdes officer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei..Jeg ser av Ft at det var vaktmestre i flere av bygningene på Akershus. Om dette var en sivil stilling og/eller en militær grad på den aktuelle tiden vet jeg ikke. Hvilken rolle/funksjon vedk hadde vet jeg heller ikke.Hvorfor ikke spørre Kommandantskapet eller Forsvarsmuseet på Akershus om det er mulig å grave frem en stillingsinstruks/-beskrivelse fra den aktuelle tiden??mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Mener jeg har lest at tamburer (trommeslagere) også ble brukt til å varsle brann, og var en del av brannvesenet i større byer fra litt utpå 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.