Gå til innhold
Arkivverket

[#3718] Trinitatis


Gjest Morten østevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

Hei Morten! Trinitatis Dominica eller Festum Sanctissimæ Trinitatis er treenighetssøndagen. Hvilken dato denne faller på i det aktuelle året kan man slå opp i tabell (som jeg dessverre ikke har for hånden her og nå :-) ). Ellers er Dominica I-XXVII Post Trinitatis 1. til 27. søndag etter trinitatis. Anbefaller at du ser i boken til Stoa/Sandberg: "Våre røtter" fra 1992. På side 63 finner du en liste over latinske tidsangivelser i kirkebøker samt hanvisninger til ulike tabellverk for utregning av datoen. Hva som menes med Ann. Maria, vet jeg ikke, men jeg kan jo komme med et ukvalifisert gjett på at det har med Maria bebudelse eller en annen høytidsdag knyttet til Jomfru Maria å gjøre? Mvh. Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

Trinitatis er åttende søndag etter påske, eller første søndag etter pinse. Den kan tidligst falle på 17. mai, senest 20. juni.Ann.Maria kan være Annadagen, dvs til minne om Marias mor. Det er en fast dato. Jeg har funnet to aktuelle datoer for denne, det er 9. desember og 26. juli.Disse opplysningene har jeg funnet i kalenderprogrammet DAGE. Det er et dansk freeware-program.Du kan finne opplysninger om dette på DIS-Norges programsider under nyttige programmer.Mvh Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Ann. Maria er nok ikkje Annadagen, men Maria bebudelses dag. Den latinske nemninga er Annuntiatio Mariæ virginis, og denne dagen fell alltid på den 25. mars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.