Gå til innhold
Arkivverket

[#3721] Marie Eriksen født 18/4-1856 Luster i Sogn


Gjest Terje Bendiksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Bendiksen

Marie Eriksen er min oldemor og skal være født i Luster hun giftet seg med min oldefar Lars Gundersen fra Lærdal. De traff hverandre i Nordland og bosatte seg på Holmstad i Eidsfjord. Tidligere Hadsel homm nå Sortland. Marie kom sammen med en bror nordover, og brorens navn er Endre Johansen. Jeg har store problemer med å finne disse to i arkivene fra Sogn. Siden de har forskjellig etternavn tror jeg at kanskje deres far heter Johannes Eriksen. Er glad for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Du finner både Marie og Endre boende på Vinje i Bø i 1865. Foreldre kalles i denne folketellingen Johan Eriksen og Gjørgine Endresdatter. Som fødested på Marie (og de andre søsknene) er oppført "Bergen Bye", men de er såvidt jeg kan se ikke døpt der. De kan kanskje være døpt i Luster? Kirkeboka for Luster er ikke lagt ut på nettet. Som fødested for moren er oppgitt Sogndal. Dåpen av henne kan du finne i Digitalarkivet (dpt.3.3.1819).Lars er vel den Lars Gundersen som blir født i Lærdal i 1852 av foreldrene Gunder Nilsen Gjerdet og Barbra Larsdatter. Kanskje er han også identisk med den Lars Gunnarsen som i 1865 var fostersønn hos husmann Lars Torbjørnsen på Lærdalsøra. Blant utflyttede fra Lærdal fant jeg den 26.4.1870: Lars Gunnarsen, Lærdalsøyri, født 26.8.1852. Til Buelandet i Søndfiord. For 1 aar siden til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bendiksen

Takk til Knut Bryn i Molde.Jeg tror du har løst problemet mitt.De opplysninger du har vedr.Lars er riktige, og Marie skal jeg jobbe videre med. Jeg har bygdeboka fra Bø, og som sagt der finner jeg også opplysninger som er i overenstemmelse med dine opplysninger. Dette hadde jeg ikke klart uten din hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Vel, vel - det var litt arbeid men: Marie er ikkje fødd i Luster, men det var ikkje ho som sette meg på sporet. I 1865 er eldste sonen Endre sagt å vera 19 år og fødd i "Sogn prestegjeld." Det kunne ikkje vera så mykje anna enn Sogndal, og heilt rett - der var han: fødd i Sogndal den 11. september 1846 som son av strandsitjar Hermann Johann Eriksen og kona Gjøri Endresdotter i Sogndalsfjøra.Hermann Johan Eriksson og Gjøri Endresdotter vart gifte i Sogndal den 30. juni 1846, og der finn ein at Hermann Johan var frå Årstun (no Nygard) i Luster. Du vil finna heile (den vesle) slekta hans på side 616 i band 2 av Luster Gards- og Ættesoge av Lars E. Øyane. Her finn du og at dottera Marie Gjertine vert fødd i Bergen den 18. april 1856.Foreldra til Gjøri Endresdotter var husmann Endre Aamundsson og Marta Andersdotter, busette i Sogndalsfjøra. Ho vart fødd der i mars 1819, slik at Knut Bryn har rett her.Foreldra til (Hermann) Johan Eriksson var Erik Herman Olson Boman Rønlund, i Luster "kjend" som Erik Olsson Nygaard, ein innvandrar frå Sverige, og busett i Luster frå kring 1815. Han døyr på Årstun (Nygard) i 1829. Han vart gift i 1819 med husmannsdottera Gjertrud Johannesdotter frå Jerven under Sande i Luster (1796-1872). Ætta hennar finn du i band 3 av same bygdebok som er omtala tidlegare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bendiksen

Blomster til Jo Rune Ugulen i Bergen. Skjønner at jeg må skaffe meg Lusters Gards- og Ættesoge. Dette var til god hjelp. Marie giftet seg som sagt med Lars Gundersen i Nord Norge og disse er foreldre til min morfar. Marie er det ingen eldre i min familie som kunne si noe om, så det var flott med dene opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bendiksen

Blomster til Jo Rune Ugulen i Bergen. Skjønner at jeg må skaffe meg Lusters Gards- og Ættesoge. Dette var til god hjelp. Marie giftet seg som sagt med Lars Gundersen i Nord Norge og disse er foreldre til min morfar. Marie er det ingen eldre i min familie som kunne si noe om, så det var flott med denne opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.