Gå til innhold
Arkivverket

[#3736] Ole Mogensen Hagen


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hvor kom han fra?Han var født ca. 1778, og i 1801 var han skriverkarl hos sorenskriveren i Skogn i Nord-Trøndelag, og bodde sammen med hans familie på gården Bervind.Rundt 1808-09 var han kommet til Kristiansund, der han ble fullmektig for byfogden Ole Skare. Han giftet seg 1810 med Anne Helene Estensdtr. Sæther (1790-1843). Hennes familie kjenner jeg.Ole døde på en tur til Bergen i 1815, og ble begravet ved Nykirken der i byen. Han var IKKE fra Bergen.Noen som vet noe om hans opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Har du sett nøye etter i kyrkjeboka for Kristiansund om presten har skrive noko om kor han var frå? Eg opplevde same stad å finne at det var føyd til opphaveleg heimstad på ein av mine - nett på den tida. Det var jo krig i Kristiansund då ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg prøver igjen. Noen som har vært borti denne mannen? (Det står ikke hvor han kom fra ved vielsen eller da han fikk barn før han giftet seg, med sin senere kone forøvrig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Hva med han på Familysearch f.ca 1780 i skogn. Ole Monsen, foreldre: Mons JOHNSEN (STORAUNET) Mother: Kari HALVORSEN Mons og Mogens er brukt mye om hverandre på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg prøver igjen. Noen som vet noe om Oles opphav? Det er jo slett ikke sikkert at han var fra Trøndelag eller Møre og Romsdal, så hvis noen kjenner til en passende person utenfor, så er jeg interessert i å høre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har funnet at en Ole Mogensen Hagen 2/5 1799 var fadder i Bakke, Strinda. Hvis dette er 'min' OMH, så er han i hvert fall ikke født i dette prestegjeldet. (Han er med sikkerhet ikke identisk med Ole Hagen 36 år på Bakklandet i 1801, gift med Lorentze Kirstine Larsdtr., for han het Ole Olsen Hagen).Men dette tyder i hvert fall på at det burde finnes en Ole Mogensen Hagen ett eller annet sted i Trondheimsområdet. En annen mulighet er selvfølgelig at OM Hagen har kommet til Trondheim ett eller annet sted fra (gjerne langt unna) rundt 1799, og så fått seg arbeid hos sorenskriveren i Skogn innen februar 1801 og reist dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har merket meg ham tidligere, men det er tre forhold som gjør at jeg ikke tror han er aktuell som far til Ole:1) Han er 40 år, som betyr at han ville være ca. 17 år da han evt. ble far til Ole. Men det er ikke umulig.2) Mogens Hagen var ugift i 1801, som betyr at Ole evt. måtte ha vært hans sønn utenfor ekteskap. Det var IKKE vanlig at et barn født utenfor ekteskap fikk sin fars etternavn på den tid. (Først i 1915 kom de Castbergske barnelover, som bl.a. ga et barn født utenfor ekteskap rett til å bære farens etternavn).3) Jeg har ikke funnet noen Ole Mogensen Hagen døpt i Trondheim. - Men jeg vet jo ikke hvor denne Mogens Hagen kommer fra.Vel, hver for seg er ikke faktorene umulig, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, dersom Ole Hagen hadde vært født i 1799, men han var f. ca. 1778.Også heter jeg Svein ARNolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bare en tanke som ikke vil slippe taket ang. etternavnet Hagen kombinert med Skogn.Du har jo Hagen-slekta fra Maritvold i Verdal. Jeg kan ikke se noen Mogens der, men jeg tror flere av den slekta flyttet til bl.a. Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, det var flere ved navn Hagen i Trondheim, og det virker også som om det var flere andre som het det rundt om i Trøndelag. Jeg ser ikke bort fra at Ole Mogensen Hagen også har sitt opphav ett eller annet steds fra Nord- eller Sør-Trøndelag. På FS fant jeg en gang en Ole Hagen som angivelig var 'f. omkr. 1780' på Ørlandet - men hvor mye det er i dette, og hva denne Ole Hagens farsnavn evt. er, har jeg ikke fått undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.