Gå til innhold
Arkivverket

[#3739] Tørres - Røros


Gjest Tor Ove Gabrielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Ove Gabrielsen

Jeg har aner fra Røros med etternavn (gårdsnavnet?) Tørres. Jeg finner ikke mye informasjon om dette på nettet. Kan noen tipse meg om steder jeg kan lete? Jeg har vært innom Norske Gårdsnavne, folketellinger, matrikler og utvandrerlister uten hell. Takknemlig for alle tips. Tor O Gabrielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Gårdsnavnet Tørresvold finnes ihvertfall ved Røros (eller helst ved Aursunden). Har du fulgt det sporet?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ove Gabrielsen

Takk for tips. Det finnes flere gårdsnavn i Rørostraktene som er utledet av "Tørres", Tørresvold, Tørresløkken, Tørresdalen, o.a. Ingen av søkene mine har foreløpig gitt resultat.Mvh Tor O Gabrielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Kan det være Peder Jonsen Tørres (ca.1694-1755) eller Jon Jonsen Tørres (f.ca.1697) du er på jakt etter opphavet til? Iflg. 1701-manntallet for Røros var de sønner av gesellen "Joen Thøresen" som var født ca. 1652.Det er kanskje rimelig å anta at Peder og Jon har tatt (eller fått) Tørres som tilnavn/etternavn etter farfaren for å unngå forvekslinger. Det var en rekke andre Peder Jonsen og Jon Jonsen på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ove Gabrielsen

Det er en interessant tilnærming. Jeg burde selvsagt opplyst med det samme at det er Peder Nilsen Tørres, 1841-1902 det dreier seg om. Han flyttet fra R. til Trondheim, hvor han var gullsmed. Jeg skal sjekke om det var mange Peder Nilsen'er og om en av dem hadde en far med navn Nils Tørresen. Kan det forresten hende at tilnavnet har blitt hengende så lenge at også han er etterkommer av Joen Thøresen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Holte HEimsbakk

Tørresvollen: Det var ikke oppført noen på denne plassen i 1801. Før denne tiden var dette en seter under eiere som var fastboende på Røros. (står det i Bygdebok 5 s.309)GHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Tor Ove stilte spørsmålet: "Kan det forresten hende at tilnavnet har blitt hengende så lenge at også han er etterkommer av Joen Thøresen?" Det kan faktisk være en god mulighet for det. Jeg fant denne mulige kjeden: Den 28.12.1736 fikk "Joen Tørris" sønnen Ole. Flere fødsler i årene før indikerer at dette er Jon Jonsen Tørris (ca.1697-1751). I FT 1801 finner vi en Ole Jonsen Tørris, 66 år, enkemann boende på Stormoen. Han har sønnen Jon Olsen Tørris, 23 år, ugift. Den 20.12.1799 fikk Ingeborg Nilsdatter Vintervold sønnen Nils utenfor ekteskap. Som far ble oppgitt Jon Olsen Tørris. I FT 1801 finner vi igjen Ingeborg og denne sønnen boende i Kirkegt. på Røros. Han kalles da Nils Jonsen Tørres. Det er vel godt tenkelig at denne Nils fikk en sønn ble kalt Jon Nilsen Tørris. I 1841 var Nils 42 år, og det kan jo også passe bra. Det må understrekes at denne kjeden bare viser en mulig sammenheng, men den er vel verdt å arbeide videre med.Når det gjelder Tørresvolden, har jeg notert meg at en Ingeborg Tørresdatter (som ble kalt "Tørres-Inbor") ved en skifteforhandling i 1713 hevdet at hun hadde hun hadde "fått hjemmel" på denne plassen av Henning Irgens i 1682. Ingeborg hadde for øvrig en bror som het Jon. Han døde i 1708 og han kan kanskje være identisk med "Joen Thøresen", far til ovennevnte Jon Jonsen Tørris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ove Gabrielsen

Knut Bryn: Jeg regner med at du i innlegget ovenfor mener at det kan være _Peder_ Nilsen Tørris, som ble født i 1841. Dette er i høy grad sannsynlig. Jeg har selv kommet fram til denne muligheten om enn ikke fullt så detaljert som deg, men det kan bare være med på å underbygge teorien. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Ja, jeg mente selvsagt ikke Jon, men Peder. Kan det være at Peder ble oppkalt etter sin morfar? Se denne familien i FT 1865. Alderen til Nils passer i alle fall svært godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ove Gabrielsen

Sannsynligheten øker. Jeg ser at Nils bodde på gården Stormoen. Det samme gjorde hans far Jon Olsen Tørris som fikk sønnen med Ingeborg Nilsdatter utenfor ekteskap. Dette kan tyde på at de giftet seg senere, for ellers ville det kanskje ikke vært naturlig at han flyttet dit. Hvor sannsynlig skal egentlig sammenhenger være før de kan betraktes som "fakta"...? Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Du har ganske rett. Jon Olsen Tørris ble den 18.10.1801 viet til Ingebor Nielsd. Vintervold.Ja, hva skal til for at noe er sikkert?! En god regel er vel at man i alle fall ikke bør føle seg sikker før man har funnet to uavhengige kilder som forteller det samme. Hvis det kildene forteller, kan tolkes på flere måter eller det er fare forveksling mellom personer som heter/kalles det samme, bør man selvsagt ha flere ting å holde seg til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.