Gå til innhold
Arkivverket

[#3743] Inderbergslekta


Gjest Ellinor Lie
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellinor Lie

Jeg etterlyser flere opplysninger om Inderbergslekta. Det jeg vet er at en Olaf (Georg Olsen)? Inderberg f.3.2.1882 har skrevet ei Ættebok om slekta si. Finnes det noen som kan gi opplysninger om personer som har videreført denne? Grunnen er at den er temmelig ufullstendig i forhold til enkelte grener. Jeg har en del opplysninger om min gren, men det ville vært artig dersom noen satt med andre sider av slekta. Kan vi kanskje samarbeide for full oppdatering? Det jeg vet? er at Olaf Inderberg kan ha vært bonde på gård med samme navn. Finnes det en slik gård?Ellinor Lie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg antar det er boka om Inderberg i Beitstad du mener, skrevet av Olaf Inderberg? Jeg har ikke lest denne boka, men siden du sier den er ufullstendig, antar jeg at den også inneholder like mange feil som de andre ættesogene i området.Det står imidlertid mye om Inderberg i Beitstad-bøkene bind II, og forfatteren Håkon Kvam oppgir som regel kildene til informasjonen. Jeg har en del informasjon om dette området, men i hovedsak fra 1600-1700 tallet. Dersom du kan oppgi hvem du søker informasjon om, kan jeg muligens hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Lie

Takk for ditt innlegg, uken som kommer er jeg så opptatt at det blir liten tid til å lese i de kildene du oppgir. Innlegget har jeg lagret og vil sjekke en del opplysninger igjen før jeg går løs på rettinger. Det jeg til nå vet er unøyaktigheter i forhold til barn som "mangler" og i noen tilfeller er det også feil navn. Flere bosteder i nyere tid er også feil. Som du så oppga jeg et noe annet navn enn det som står på forsiden av boka og jeg er litt i tvil om det er samme person jeg eterlyste som også har skrevet boka vi snakker om. Den personen du referer til passer han inn i det du vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Han som har skrevet boka om Inderbergslekten er, følge Beitstadbøkene Olaf Georg Olsen Inderberg, født 03.02.1882. Det er også et bilde av ham, hans kone Inga, og hans foreldre i bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Lie

Takk, takk Sissil. Det ser ut til at jeg er på rett vei, men min bok har ingen bilder og er på bare 61 sider. Den omhandler 8 grener av Endrebegslekta. Min gren kalles for Ofotengreina og vår stamfar blir da Ole Olsens ( bøxelmann og bonde på Endreberg. Folketellingen i 1701) barn nr 2. HAns navn var Jon f. 1696 og d.1757. Fra det tilspukt og fremover er det som jeg tidligere har skrevet tilfeldig hvor mye opplysninger som kommer frem i min lille bok. Tror du fremdeles at du vil finne noe ut hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg har en del informasjon til deg, men må reise bort noen dager, og rekker ikke å finne det fram før jeg reiser. Send meg e-mail adressen din, så skal jeg sende deg noe informasjon når jeg kommer hjem. Min e-mail adresse er: sisselbs@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.