Gå til innhold
Arkivverket

[#3745] Ekteskapsbevilgning


Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

Den 27.mar.1800 gifter skipper Christian Iversen, Aasgaarden (f. ca. 1767, d. 1829) seg med Susanna Henriksdatter Moldenhauer (f. 1776, d. 1839) i Borre, Vestfold. De ble "Viede i Huuset efter Kongebrev", så at det finnes en ekteskapsbevilgning med i bildet er helt på det rene. Mitt spørsmål er om denne også vil opplyse om at brudgommen var fetter til brudens mor; var det i 1800 nødvendig med kongebrev for å gifte seg med sin kusines datter? Susanna Henriksdatter Moldenhauer var datter av Henrik Moldenhauer (c. 1730-1792) og hustru Cathrine Fredriksdatter Krog (f. 1754, d. 1824). Cathrine var igjen datter av Fredrik Olsen Krog (f. 1722) i første ekteskap med Susanna Guttormsdatter Aasgaard, Vestmannrød (f. 1729, d. 1757). En søster av Fredrik Krog var Margrethe (Grethe) Olsdatter Krog (f. 1726, d. 1786) som i sitt ekteskap med Iver Poulsen (Krog) (d. 1781) blant annet hadde sønnen Christian Iversen (f. ca. 1766-68). Det er disse to Christian Iversen jeg mistenker, men ikke har klart å bevise, at er samme personer. Hvordan går jeg frem for å få tak i kopi av nevnte kongebrev, og hva kan jeg gjøre for å bevise slektskapet dersom dette ikke gir noen opplsyninger? Tips mottas med takk! Mvh. Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Jamfør min ordliste er formen valgfri. For øvrig hadde det vel vært mer konstruktivt om du egnet din tid til å besvare spørsmål her på debattsidene fremfor å korrekturlese dem? Siden du tydeligvis forstod meningen tross alt mener jeg. :-) MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Unnskyld Helge! Du har selvsagt rett i FORSKJELLEN mellom en bevilling og en bevilgning. (I parentes bemerket kan forresten ekteparet kanskje ha trengt både den ene og det andre; for dersom Christian Iversen er den jeg tror han er, ville familien nok gjerne være litt "finere". Dette er imidlertid muligens ikke så enkelt rent økonomisk sett, med et par fallittbo å trekkes med fra noen år i forveien med videre :-) ). Allikevel står jeg for mitt synspunkt om bruk av tid og krefter. MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.