Gå til innhold
Arkivverket

[#3751] Frk. Petra Sands Barnehjem, Oslo


Gjest Eva McKenna
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva McKenna

På 1900 tellingen finner jeg Frk. Petra Sands Barnehjem i Fagerborggaden 52 i Christiania. Er det noen som vet hvor jeg kan finne videre informasjon om dette barnehjemmet? Ble private barnehjem overvåket på noen måte av det offentlige? Hvor lenge holdt Petra Sands Barnehjem det gående, og hvor ble det av alle opplysningene om barna som hadde bodd på dette hjemmet? I tilfelle Petra's arkiv finnes noe sted, er dette tilgjengelig? Mvh fra Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Dette innlegget gjorde meg nysgjerrig, og etter å ha gjort nokre søk har eg funne fleire barneheimar i Oslo (Kristiania), dei fleste for jenter, med ca 20 barn og ei bestyrerinde pluss ein medhjelpar eller to. Finst det stoff (gjerne på nettet) om eit eller fleire av desse - kven, kva, korleis og kvifor? Er det t.d. skrive bok om korleis det var å vekse opp på ein slik stad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei! Det står ikke noe i Oslo Byleksikon? Ellers er kanskje Oslo Byarkiv stedet å kontakte for dette. De vet utrolig mye! Hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Takk for tipset, Ingjerd. Jeg får nok sende tante til arkivet, igjen! Til Aase; Det pussige med Petra Sands Barnehjem var at det fantes en jente blant alle guttene. Hilsen fra Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.