Gå til innhold
Arkivverket

[#3762] Hva betyr Einhaupt?


Gjest Stig Samuelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Samuelsen

Jeg har i mange år arbeidet med de Rochlenge (militærætt) som slo seg ned i Fjaler på 1700-tallet, deres opphav og etterkommere.I den forbindelse lurer jeg på om noen kan hjelpe meg å finne ut hva Einhaupt betyr. Jacob de Rochlenge levde på begynnelsen av 1600-tallet i Kurland, og var gift med Chatarina von Bricken Einhaupt/Chatarina von Brincken EinhauptDet var en adelig slekt von Brincken i Kurland. En Luloff von den Brincken er oppgitt med tittelen Freiherr (litt lavere adelig tittel enn Baron) i 1620. Tsaren i Russland gav tittelen til andre von den Brincken på 1800 tallet.Det ser ut til at slekten slekten kom fra Tyskland til Kurland i begynnelsen av 1100 tallet. Jeg har tidligere trodd at Einhaupt var et etternavn, men nå lurer jeg på om et er en eller annen form for tittel.Det var en Heinrich Christian von der Brincken som også ble skrevet med "etternavnene" Brincken Kapsehden, Brincken Brotzen m.fl.Kan dette være stedsnavn? Jeg har ikke greid å finne noe sted som heter Einhaupt.Det er en Ludolph v.d. Brincken som i 1602/3 var "Hauptmann of Windau".Lurer derfor på om Einhaupt kan ha noe med Hauptmann å gjøre?- Stig -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Christian Arentz

Jeg har tidligere notert vedr. Jacob de Rochlenge: 'Slektens våpen var en oppreist blå Enhjørning i gullfelt, over hjelmen en krone og over der igjen forparten av en oppreist blå enhjørning'. Einhaupt = Enhjørning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

enhjørning er da Einhorn på tysk - det siktes jo til det ene lange spisse hornet i pannamens Einhaupt må oversettes med ett hode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det finnes mange særegenheter vedrørende den tysk-baltiske adelens navneskikk. Jeg tror Einhaupt, som Kapsehden og Brotzen, kan være del av slektsnavnet. (Jeg har ikke undersøkt om det var slik, men den særegne navneskikken burd ei hvertfall undersøkes.)Det norske 'enhjørning' er forøvrig en fornorsking av det nedertyske einhörning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L Larsen

Det er vel helst et stedsnavn (som er blitt slektsnavn). En klar kandidat er Eindhoven sør i Nederland ikke langt fra dagens Tyskland.Stedets bosetning går mye lengre tilbake enn 1232 da det fikk byrettigheter. Allerede da fantes det en borg der (castle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Tja,... 'The written history of Eindhoven started in 1232, when Duke Hendrik I of Brabant granted city rights to ENDEHOVEN, then a small town right on the confluence of the Dommel and Gender streams. The city's name translates literally as 'End Yards', reflecting its position at the southern end of Woensel.' en.wikipedia.org/wiki/Eindhoven. Her må vi nok ha litt mer hjelp fra flere, gjerne filologer, linguister o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L Larsen

Ad 6. Wikipedia er nok iblant en noe misvisende kilde. Jeg pleier ikke å nøye meg med den.På Eindhoven Portal - Eindhoven Brainport hevdes det at stedets historie går om lag 2.500 år tilbake, noe som vel baserer seg på arkeologi og ikke egentlig historie. Videre hevdes at allerede i 1232 var det ca. 170 hus og en borg der.Uansett hva som er etymologien til navnet Eindhoven, kan feilskriving eller forvanskning, evt. ved en overføring til et annet språkområde (gjerne både geografisk og linguistisk talt), feste seg.Da kan det oppstå en variant som man tror må eller kan tolkes annerledes enn det opprinnelige (så lenge man ikke er klar over sistnevnte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

vedr. etymologi til stedsnavnet *Endehoven :'The written history of Eindhoven started in 1232, when Duke Hendrik I of Brabant granted city rights to Endehoven, then a small town right on the confluence of the Dommel and Gender streams. The city's name translates literally as 'End Yards', reflecting its position at the southern end of Woensel'kilde: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.