Gå til innhold
Arkivverket

[#3763] Hole-Norderhov ... Buskerud


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Er det noen som disponerer kirkebøker eller bygdebøker for Hole (Buskeud)? Søker opplysninger om min tippoldemor - Anne Kristine Jensdatter født ca. 1841 i Hole. Hun giftet seg sannsynligvis også i Hole i perioden 1865-1874 med Anders Nielsen fra Norderhov. Det er videre sannsynlig at hun fødte barnet Johan (Min oldefar) i Hole i 1874. (Jeg vet hvor de befinner seg i 1865 tellinga og i 1900 tellinga) Takknemlig for hjelp!Jon Torp jon.torp@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei JonDet finnes en bygdebok for Hole området. Det er A. Lagesen som har skrevet den. Det er Ringerikske slekter bind 1. Dessverre som så mange andre bygdebøker , som er produsert, er det stort sett gårdeiere med deres familier , som er beskrevet og nevnt.Jeg kjenner til at det er et nytt bokprosjekt på gang. Her vil man heller ikke kunne gå så veldig inn på husmenn og andre som bare bodde og jobbet i området. Det er alltid et økonomisk spørsmål. Når denne boken blir ferdig vet jeg ikke, men ved å ringe til adm. i Hole kommune vil du få et bedre svar enn hva jeg kan gi deg.Lagesen-boken får du lånt på ditt nærmeste bibliotek.Det samme får du sikkert vedrørende kirkebok-filmene.Med vennlig hilse Tormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Hei Jon siste nytt i denne saken er at boken ennå en gang er blitt forsinket etter hva jeg har blitt fortalt av Hole komune så skal den komme i Okt/Nov. i år. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Født Hole 1?/11 1842 - dpt. 15/10 1843 Anne Kirstine Jensdatter (Averøeie) Helgelandseie. Foreldre husmann Jens Halvorsen og hustru Kari Olsdt. Averøeie.Gift Hole 1871 30/6 ungkar sal..... Anders Nilsen Bjerke og pike Anne Kristine Jensdt. Averøen. Anders 40 år bodde på Bjerke Norderhov, født på Busundhougen i Norderhov, far Nils Olsen Busundhougen. Anne K. bosted Averøen 29 år, far Jens Halvorsen Averøen.Ingen Johan er født på Hole 1871 til 1877, eller på Norderhov i 1874. Det finne Johan født på Hole i 1874, men med helt andre foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Til Berit.Sitter du på noen kirkebok for Hole. Jeg lurer da jeg har mange i min slekt derfra så du kansje kan hjelpe. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nei, jeg sitter ikke på noen kirkebok. Jeg reiser inn til Riksarkivet på Sogn og ser i kirkebøker der for meg selv, og tar med andre med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Istedet for å starte ny tråd tar jeg opp en gammel en her. Jeg vil snart få bruk for den nye bygdeboken for Hole, og ønsker tittel og forfatter slik at jeg kan bestille for fjernlån. Det er jo ca 2 år siden denne tråden ble startet, og jeg regner med at den nye bygdeboken forlengst har kommet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Forfatteren er Gudmund Bakke og det har vel kommet ett par bind pr.nå.Bygda og Folket tror jeg begge bøkene heter , bind 1 og bind 2.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret. Jeg skal bestille både bygdebøker og kirkebøker for fjernlån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.