Gå til innhold
Arkivverket

[#3769] Kari, Gunhild og Nils i 1865-telling


Gjest Eva Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Johansen

Nå er jeg oppgitt og frustrert! Jeg må gjøre en eller annen feil men vet ikke hva!Jeg leter etter Kari Salomonsdatter og hennes annen ektemann - husmann og enkemann Nils Knutson + Karis datter Gunhild Torstensdatter i 1865-tellingen. Etter de sidene jeg har kopi fra i bygdeboka for Luster (side 314-318 i bind 4)befinner de seg alle i 1865 i Hafslo eller Luster, men jeg får ikke opp noen av dem i tellingen.Kari Salomonsdatter døpt i 1810 fra Tallehagen under Talle (Luster/Hafslo?) Enke etter Torsten Sjurson. Giftet seg med Nils Knutson i Hagen under Sviggum i Hafslo. Han var født i 1790 og døde i 1870. Hun flyttet til ham ca 1854 men flyttet tilbake til Dversdal i Hafslo igjen etter at Nils døde. Kari døde i 1884.Gunhild Torstensdatter må jo også befinne seg et eller annet sted i Sogn i 1865. Hun reiste til USA etter at moren døde ca 1886.Kan fortelle hvorfor jeg ikke finner dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

I _1875_ er Gunnhild og Kari i det minste på "Dalen" (matr. nr. 151 og 152) i Hafslo. Då er Gunnhild sagt å vera fødd i Joranger i Hafslo i 1847, og at ho i 1875 "ernæres af Moderen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det kan vel heller ikkje vera mykje tvil om at det er Nils og Kari som i 1865 er nemnte som husmannsfolk på Sviggum som hhv. Nils Pedersson (75 år) og Kari *Torstensdtr.* Dette siste er vel då ein feil frå teljaren si side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johansen

Takk til dere. Når det gjelder Gunhild så får jeg på landsomfattende søk + søk direkte på Lyster 2 stk. Den ene 38 år og den andre 2 år og ingen av de med etternavn Tostensd. Men når jeg søker på Øvreengen kommer "min" Gunhild opp. Men jeg visste jo ikke hvor hun befant seg. Så hvordan greide du det Lars Johannessen?Det er helt sikkert Nils og Kari som er husmannsfolk på Sviggum. Men begge etternavnene er feil, ikke bare Kari sitt men også Nils. Han er ihvertfall nevnt som Knutson i bygdeboka. Så det er ikke lett når det blir brukt forskjellig navn omhverandre.Hvor finner du forresten 1875-telling Jo Rune Ugulen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Eg har skrive den av sjølv for ein del år sidan. Den er forresten sendt til Oldervoll for ei god stund sidan, så han har truleg gløymt den ettersom den ikkje ligg på Digitalpensjonatet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lars Johannessen

Jeg fant din Gunhild ved å søke på folketelling 1865, Sogn og Fjordane fylke, Lyster. Der søkte jeg på fornavn, funksjon "børjar på", og fylte inn "gun". Da fikk jeg opp 53 treff, noe som gjorde det mulig å finne Gunnilde Tostensdatter, 18 år, på Øvreengen. Det er ant. ulike skrivemåter av navn som gjør at du ikke har funnet henne - ved å søke på "gunhild" finner du henne ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.