Gå til innhold
Arkivverket

[#3773] Juditta Andersdatter Uhr


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vet ikke stort, men Uhr kunne godt være et tysk navn, avledet av Uhr (klokke) eller et tysk stedsnavn. Juditte er vanlig i tyske land. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Ettersom det bare finnes en Ur-gård i følge "norske gaardnavne", lurer jeg på om noen kunne slå opp i bygdeboka for Årdal i Rogaland, og sjekke om det finnes noen aktuelle Judittaer eller Anderser under gården Ur. Juditta vet jeg ikke mye om annet enn at hun ble gift med Marquar Tollevsen fra Aalbøe i Jølster 02.11.1777, i Bergen, og fikk barna Synnev og Andreas i 1778 og 1779. Etter dette kan jeg ikke finne henne hverken i Bergen eller andre steder. Håper noen kan hjelpe.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Tillegg: Andreas dør allerede 20. november 1787, mens Synnev flytter nordover til Senja før 1794, da hun blir konfirmert i Lenvik.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nei, det er jeg slettes ikke! Jeg vet i det hele tatt veldig lite om henne. Mannen hennes døde i 1780, sønnen i 1787, og datteren ble sendt nordover til sin tante på Senja. Men hvor det ble av Juditta, aner jeg ikke. Hun er ikke blant de gravlagte i Bergen (hos Digitalarkivet). Hva vet du om Uhr som tysk slektsnavn?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ja, da har jeg sjekket bygdeboka for Årdal, Rogaland, og ikke funnet hverken Anderser eller Judittaer der. Hvis ingen andre kjenner til noen Ur-gårder, begynner jo slektsnavnsteorien å bli et par hakk hetere. Jeg har sett andre Uhr-er i Bergens-kirkebøkene, men ingen Anders. Jeg er selvfølgelig mer enn takknemlig for tips.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Håkon Bjugn

Kan det være en sammenheng her? På Nordmela (Meele Nord) i Dverberg kirkesogn på Andøya er det i Ft 1801 en Peder Andersen Ure f. ca 1734. Han hadde trolig en bror som het Nils Andersen Ure. Siden kirkeboka for Dverberg 1727-1788 er gått tapt i brann, er det vanskelig å finne opphavet til U(h)re-slekta på Andøya -seinere Hadsel. En teori er at slekta kan ha kommet fra Ure i Lofoten. Det er vel også verdt å nevne at øya Senja (nevnt ovenfor) er lett synlig fra Andøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

I Anbytarforum har Uhr-slekten egen diskusjonstråd. Jeg har lagt inn en forespørsel. Ellers skal jeg ikke forsverge at Juditta kom fra Ure. Det er imidlertid Judittas svigerinne som bodde på Senja (Indre Tranøy), og ble fostermor for Synnev. Koblingen Senja-Ure behøver derfor ikke være så opplagt. Dersom skifteregistrene er bevart, skulle det vel være mulig å finne ut mer om Anders fra Ure og sønnene (og eventuelt Juditta)hans. Vet du noe om det?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hun var søster av Marqvar Tollefsen fra Aalbøe i Jølster. Jeg har ikke fornavnet hennes her jeg sitter nå, men Yngve Nedrebø kjenner muligens til det. Det var jo forresten du som fikk oppklart sammenhengen for meg, ettersom datteren Synnev hele tiden ble skrevet som Marcusdatter i Troms-kildene. Og takk skal du (og Yngve) ha for det!Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Håkon Bjugn

Til ditt spørsmål av 03. sept. Nylig fant jeg en artikkel i "Hofdasegl" hvor opphavet til lensmann Jørgen Steen (Nilsen)(Ure)blir drøftet. Han var lensmann i Hadsel. "Anders fra Ure" hadde trolig sønnene Nils og Peder. Nils døde i 1780 og i skiftet nevnes barna: Anders (Nilsen Uhre) f. 1753, Karen Adelus 1760, Jørgen Steen 1763, Annichen 1765 og Nils Petter 1767, men ingenting om foreldrene. Peders barn ser man av Ft 1801. Av barnebarna til Peder og Nils kjenner jeg til følgende fornavn: Jørgen Steen f.1790, Hans Ulric 1791, Anna 1792 Nils Petter 1793, Birgitha 1795, Truls Krog 1798 --Christian Michael 1824, Ingeborre Cathrine 1826, Peter Julius 1827, Niels Peter 1829, Isak Hals 1831, Anne Cathrine 1833, Hans Peter 1840 og Anton Martin 1846. Som du ser: ingen "Judittaer" :-)Som en kuriositet kan nevnes at det ennå finnes "sølvknapper i familien" som trolig vitner om at en eller flere av anene kan ha hatt en militær fortid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest arne kvitrud

Det er noen som het Uhr i Stavanger på 1700-tallet, men uten at jeg vet om det er noen sammenheng med Juditta Andersdatter Uhr.I 1736 møter vi Jørgen Uhr i Stavanger (Næss, Samlinger til Stavangers historie, bind IV). Han var da en gammel mann og bodde hos Orm Bokn. Han var fisker. Han bodde i Nedre Strandgate ca nummer 59. I 1745-1748 bodde hans enke samme sted. I 1750-1751 møter vi Anna Uhr på samme adresse. Om det er enka eller en datter vet jeg ikke. I 1753 var hun borte fra skattelistene.Etter Axel Kiellands Stavanger borgerbog, 1935. side 150 var Ole Jørgensen Uhr gift med Inger Larsdatter Tasta. De hadde en datter født i 1735. Hun brukte navnet Tasta, så de kan ha bodd på gården Tasta? Han var nok rimeligvis sønn til Jørgen Uhr.I 1773 (Næss, Samlinger til Stavangers historie, bind IV)bodde fiskehandler Tønnes Uhr i hus 183, som tilsvarer Østervåg ca nummer 15. 17.4.1779 (Kielland samlinger, Stavanger byarkiv, pakke 2-3) skjøtet Bjørn Enersens enke Inger Simonsdatter et hus til Tønnes Uhr. Det var et hus i Pottemakerstranden i Stavanger. Tønnes(skrives også som Tørres) bodde der også i 1780, men var flyttet i 1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Du verden, som tiden flyr! Jeg vet at det skal være en Ur/Ure/Uren-gård i Rogaland et sted, og det kan jo være Stavanger-Uhrene kommer derfra. Jeg mener å huske at jeg gjennomgikk bygdebøker for den aktuelle kommunen uten å finne noen spor, men kanskje jeg bør kikke nærmere på Stavanger. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Hei Gården Ur var tidligere i Årdal kommune, nå Strand kommune. Har sett på gården Ur både i bygdebok for Strand, og Årdal, finne ikke noen av de personene du søker. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk skal du ha. Det finnes også en Ure-gård på Voss, som jo ligger noe nærmere Bergen, hvor Juditte dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

jeg er på leiting etter Ole Ingvald St f. 1889fra Tysvær i Rogaland.Han reiste til Iowa i USA i1908, der finner jeg han igjen gift med Marie Uhr også bror hennes Grant bor sammen med dem. Det bli oppgitt at begge foreldrene kom fra Norge. Kanskje du finner noen der. Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.