Gå til innhold
Arkivverket

[#3782] Karen Frydenlund, f. 1853 i Vardal.


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Etter lang tids leting og en inspirert innskytelse fant jeg henne, Karen Maria Pedersdatter fra Vardal. I FT 1875 for Christiania, "kamuflert" som Karen Frydenlund fra Gjøvik og gift med Andreas Frydenlund (også han egentlig fra Vardal, f. 1850). I 1875 bor de i Korsgata i Christiania.Kjenner noen til noen av deres etterkommere eller hvor det ble av de to?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herbjørn Andresen

Jeg er tippoldebarn av Karen Marie Pedersdatter og Andreas (Danielsen) Frydenlund. (De er nr. 22 og 23 i anelisten, altså foreldre til min farmors mor).Karen Marie Pedersdatter ble født 10. feb. 1853 på Brusveen i Vardal. Hun døde 17. juni 1882. Andreas Danielsen ble født 24. nov. 1850 på Kattestadeie i Vardal. Han døde 5. okt. 1924. Etter at Karen Marie døde giftet han seg på nytt, med en som het Marie.Karens foreldre: Peder Christensen Brusveen (senere etternavn: Furuset) f. 14-3-1824 i Vardal, d. 18-5-1910. Marthe Marie Magnusdatter, f. 2-8-1821 på Hafslund, Skjeberg i Østfold, d. 10-2-1910.Peder og Marthe giftet seg i Vardal kirke 11-5-1850. De fikk først 2 sønner, som begge var døde før Karen Marie ble født. Senere fikk de tre døtre til: Gunhild, f. 8-1-1855 på Furuset i Vardal, d. mai 1910. Berthe, f. 18-9-1857 på Furuset, d. 12-11-1947. Agnethe f. 7-12-1859 på Furuset, d. 24-12-1926. Hun giftet seg 18-11-1882 med Nils Kolstad.Karen Marie og Andreas fikk fire barn: 1: Bertha Marie (min oldemor), f. 16.11.1875 i Kristiania, d. 21-8-1947 i Gjøvik. Gift 18-1-1902 med Michael Seeberg. Fem barn: Alfhild (min farmor), tvillingene Andreas og Marie (kalt Maja), Agnethe (kalt Tulla) og Nils Magnus. 2: Peter Alexander, ca. 1879-1962, g.m. Mathilde. Barn: Karen Marie 3: Daniel (mangler årstall) 4: Magnus Mareus, f. ca. 1881. To barn: Halvor og Brynjulf.Andreas Frydenlund ble senere forvalter på Fornebu hovedgård. Han bodde da på Stabekk. Dette er et område som dessverre mangler i folketellingen 1900.Jeg har en del mer informasjon også, bl.a. om Andreas Frydenlunds mange søsken, samt alle etterkommere av min farmor Afhild Seeberg. Har også en del innskannede bilder, blant annet et av Karen Marie Pedersdatter.Jeg er selvfølgelig også interessert i å vite hvorfor du har lett etter henne. Ta gjerne kontakt på e-post: herban@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Avrundingen ble vel brå i forhold til alle de opplysningene Herbjørn kunne legge på bordet.Årsaken til min interesse for Karen Marie Pedersdatter er at hennes fars søster, Marthe Christensdatter Brusveen var min 2-tippoldemor.Noe av det som gjør denne hobbien så spennende er nettop forsøkene på å følge slekstslinjer fra søsken til anene bakover.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.