Gå til innhold
Arkivverket

[#3791] Søk etter Arent Arentsen av tysk herkomst.


Gjest Aage J.H.Dybvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Aage J.H.Dybvik

Min foreløpige stamfar heter Arent Arentsen,kom fra Bergen og bygslet jord i Meløy,Nordland i 3.juli 1747.Bygselen gikk videre i familien. Opp gjennom årene har det ved overleveringer fra slektledd til slektledd vært sagt at denne Arent var av tysk herkomst."Sagnet" om tysk herkomst finnes igjen som sikker påstand i gamle amerika- brev. Kan noen hjelpe meg til å spore opp den rette Arent i Bergen? Jeg har gransket på denne min fars slekt i 12-13 år - er 77 år og skulle så gjerne ha funnet "den eldste rot" før jeg må legge inn årene. Jeg har lovet kr.1000,oo til den som gir meg opplysninger som kan løse saken. Vennlig hilsen Aage Dybvik,Lundveien 3,8661 Mosjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Etter det jeg kan se har du fått bekreftet at en av de to aktuelle Arent Arentsen kommer fra Bremen, Tyskland. Dersom han etterlot seg et skifte, vil du kunne finne ut om den yngre Arent Arentsen er hans sønn, og dermed få ham sjekket ut av saken. Har du dødsåret, kan du kanskje få hjelp fra Statsarkivet i Bergen til å se etter skiftet. DIS Norge har en egen Tyskland-gruppe, som sikkert hjelper til med tips om tyske nettressurser, og det finnes flere tyske newsgrupper hvor du kan legge inn etterlysninger.Håper du lykkes! Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aage J.H.Dybvik

Takk for raskt svar Per Helge. Jeg har søkt i de arkiver som er tilgjengelig og funnet at det ikke er mange med Arent til fornavn og bare en Arent Arentsen. En interessant Arent Arentsen løste borgerbrev i Bergen 17.09.1708.(Borgerskap i Bergen 1600-1751,post 5789). I rubrikken "Fag" står det om han: "afsked fra Kontoret 25.febr. 1708". Noen steder må det vel stå hvorfor han fikk "sparken" og hvilket "Kontor" det var. Fikk han straff? Jeg er lutter øre!! Hilsen Aage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Jeg kan desverre ikke hjepe deg med Arent Arentsen,men "Kontoret" det henvises til er nok det "Tyske Kontor" på bryggen i Bergen.Dette er fra den tid Hanseatene opprettet stasjoner rundt om i de ulike Hansabyene.De ble kalt kontorer.Her regjerte det intern justis.Det var lenge nesten "En stat i staten"mvhGeir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom Arent Arentsen (den yngre fra 1708) jobbet på det tyske kontor, var han nok også av Hansa-ætt. Jeg foreslår at du sender en bønn til Statsarkivet om hjelp til å lete gjennom skifteprotokollene for Bergen på dødsårene til de to Arentene. Skiftene, om de finnes, vil sannsynligvis kunne gi deg mange ledetråder. Men de er jo ikke lagt ut på nett, og krever derfor manuell gjennomsøking.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

I tillegg til Arent Ridder som døper sønnen Arent i 1681, fant jeg følgende kandidater til din Meløy-bygsleri dåpslistene for Bergen:Nr. 1426: Okt 21 1683 Arent far: Arent Segelchen mor: Anna Maria Mognsdtr døpt i korskirkenNr. 7763: Mar 14 1730 Arent Far: Arent Lanchenov Mor: Effi Jansdtr Døpt i korskirkenBegge disse parene ser ut til å være av tysk herkomst.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det kan også skjule seg et Arentsen-patronym bak følgende borgere:Arnt Børszmand, Bremen stift, 512 1692 Arent Henrich Stuvitz, kjøbamnd, Minden, 208 1706Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aage J.H.Dybvik

STORARTET Per Helge og Geir!! Responsen har varmet et gammelt hjerte. Nå kommer jeg litt videre. Dere skal få høre fra meg hvordan det går videre. Hjertelig takk. Hilsen Aage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo.Ser at du er interessert i hvorfor Arent Arentsen fikk "afsked fra Kontoret 25.februar 1708". Kan det være at det var fordi han giftet seg? En Arent Arentsen giftet seg den 21.mars 1708 KK med Anna Sophia Lybech. De fikk minst 5 barn: Maria okt.1709, Anna 1711, Henrich 1714, Barbra 1715 og Maria 1718 alle KK. Faren til Anna Sophia von Lybech het Hindrich eller Henrich von Lybech og løste borgerbrev 1669 og var fra Bremen stift. Han var gift med Anne Mejer, antagelig enke og hadde i 1683 barna Barbra, Alchie, Anne Sophie, Jan og Hendriche. De bodde i Rode 21. Henrich von Lybech ble begravet den 20. mai 1688 i KKG. Jeg har ikke funnet ut hvilket yrke han hadde. Kanskje noen av navnene stemmer med dine aner. Håper dette er til noe hjelp. Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo igjen. Ser nå at mye av dette er besvart under Arent Ridder i debattforum 2. Kan heller ikke se at noen av barna er gifte i Bergen. Kanskje familien har flyttet fra Bergen. Hilsen Greta S.O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aage J.H.Dybvik

"Min" Arent skal ha giftet seg (1743 ?) Med Doreth Jørgensdatter. Arent døde før (?) 1774. Skifte etter Doreth Jørgensdatter skal være holdt 1775. Disse opplysningene har jeg fra en annen slektsgransker. Jeg står fortsatt fast,men har skrevet til diverse arkiver og bedt om hjelp til manuell leting i arkiver/registre som ikke er ut- lagt. Jeg står således fortsatt fast og håper derfor på velvillig bistand fra enhver som måtte ha noe som kan tenkes å være relevant. Vennlig hilsen Aage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Kan dette fra Bergens vigselslister være interessant?Arent Føg Dorthe Margreta Spechmans ungk. skomager demois. onsdag Feb 15 1747 DKHer mangler det jo patronymer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Her er forøvrig den eneste D. Jørgensdatter jeg fant i dåpslistene for Bergen: Nov 28 1686 Dorothea Jørgen Hansen Berethe Willumsdtr KKPer Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aage J.H.Dybvik

Hjertelig takk Per Helge for at du henger med. "Slektsgranskere" må være et tolmodig folkeslag. Slik jeg har det nå er det lett å gi opp, men jeg kan bare ikke, men sannelig var det lettere å spore opp ca 200 av slekta i USA enn det er å finne opphavet til "min" Arent. Tiden er i ferd med å gå fra meg så jeg håper enda på å løse gåten Arent Arentsen.Vennlig hilsen Aage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Siden du nevnte Meløy (første innlegg i forum 2), har jeg søkt i listene for Radøy og finner der: Vielser: Aren Arensen, g.m. Dordie/Doridte Jørgensdatter i 1747, bosted er gården Sandvigen. Under introduksjon e. fødsel i Rødøy er der oppført "Aren (hustru)", gård Sandvigen, i 1748. Under døpte er der en Aren Arensen, f. 1750 - far: Arent Arensen, gård er Sandvig, kirkested Meløy. Jeg finner hverken Arent eller Dordie under døde i Radøy.Når det gjelder mulige Arent'er f. i Bergen, kan jeg bare bidra med denne: Arent, f. 1721, sønn av Ole Arentsen, skredder og Mæthe Lambertz - hennes navn kan være av tysk avstamning. Jeg finner ingen av disse døpt i Bergen. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aage J.H.Dybvik

Hei Britt. Den Arent fra Meløy du nevner er "min" Arent. Ditt utsagn bekrefter hva jeg selv har funnet,men du kommer også med nye opplysninger og hjertelig takk for det!! For å kunne knytte denne Arent til noen av de "Arenter" som fantes i Bergen på det aktuelle tidspunkt må jeg i det minste ha fødselsåret, men helst også fødselsdato på Arent fra Meløy. Meløy var på Arents dager "styrt" fra Rødøy (Rødø,Rødøen). Jeg må bare "jakte" videre, men håper på fortsatt hjelp fra andre. Vennlig hilsen Aage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

I originalen for vielser skulle vel foreldre være notert - og faddere ved dåp for Meløy-sønnen Aren, disse kan også gi henvisning om slektsforhold. Har du sendt forespørsel til Statsarkivet i Trondheim eller til Riksarkivet? Har du noe navn på denne gården i Meløy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aage J.H.Dybvik

Hei Britt. Ja, jeg har skrevet til Riksarkivet i Oslo og Trondheim, og til Bergen Byarkiv. R.ark., Oslo har svart med negative funn.De har forsåvidt ikke gjort så meget p.g.a. liten kapasitet, og det forstår jeg. Foreløbig stille fra de andre. Gården det her er snakk om kjennes bare under navnet Sandvigen i gamle skrifter,(Sandvig forekommer også), senere Sandviken eller Sandvika. Arent Arentsen (navnet kan være skrevet forskjellig)fikk 2 sønner, Melcher og Arent. Melcher (Arentsen)fører slekta videre. Han fikk en sønn døpt Arent (Melchersen). Denne Arent var gift 3 ganger og hadde 10 barn,deriblant min oldefar på farssiden. Bygselen i Sandvigen gikk ut av slekta med Melcher.Hvor slekta etablerte seg etter Melcher er noe uvisst. Den dukker opp igjen i Juvika på Ørnes i Meløy herred.Navnet Dybvik har vært skrevet forskjellig. I gamle skrifter (fra 1667)skrives navnet Diupuig og skal egentlig bety at "vika er dyp". Så lenge jeg kan huske har stedet aldri hett noe annet enn Juvika.Av arkivene antar jeg at det er Riksarkivet i Trondheim som "sitter" på en løsning,men hvor ? Jeg antar at det også i Bergen må finnes opplysninger om at den gode Aren(t)Aren(t)sen har forlatt byen og reist nordover. Det var ikke uvanlig at personer fra Bergen reiste nordover og etablerte seg der. Den mest kjente er vel Tord Tordssøn Benkestok (av Benkestokadelen). Jeg håper fortsatt på hjelp fra andre til å løse gåten.Hadde jeg startet tidligere i livet med dette så....,men i en alder av 77 år så er det ikke bare å legge ut på reiser. Vennlig hilsen Aage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo igjen. "Det går sport i det!"- og ingen skal si at slektforskning ikke er spennende saker!. Det er en del ting i denne saken som fremdeles virker noe uklart. Hvordan har man kommet fram til Melcher fra hvilken kilde?. Etter som jeg har forstått hørte gården Sandvigen inn under Rødøy. Er det slik at kirkebøkene også sorterer under Rødøy eller ikke? rundt 1730- 1800. Jeg har funnet under gården Sandvigen flere personer som heter Jørgensen/dtr. til etternavn. Disse kan være søsken til Dordie (Dorithe) Jørgensdatter: Jacob Jørgensen, Marite Jørgensdatter, Barbro Jørgensdatter og Dordie Jørgensdatter. Disse gifter seg i løpet av 1740-årene. Dordie da gift med en Arent Arentsen i 1747. Dette kan tyde på at konen til Arent kommer fra denne gården. Spørsmålet blir da om Arent er født Rødøy og at det er faren hans som kommer fra Bergen. Videre ser jeg under Rødøy at en enkemann Arent Arentsen Sperstad gård gifter seg i 1763 med en Guri Christophersdatter. Hun blir enke og gifter seg igjen i 1775.Dersom disse to Arent Arentsen er samme person fikk han følgende barn: ukjent navn 1748,Aren f.1750 Peder f. 1758, Kirsten f. 1760. Så gifter han seg på nytt med Guri Christophersdatter i 1763 og får barna: Aren 1763, Ane 1765 død 1769, Andrea f.1770 alle under Sperstad gård dersom dette er samme Arent. Kan det være misforståelser med hensyn til far Arent og sønn Arent om hvem er hvem av de to eller kanskje tre? Til slutt igjen: hvilke kilder er det brukt når det gjelder Melchior. Med hilsen Greta Storm Ofteland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aage J.H.Dybvik

Hei Greta og alle dere andre. Min kilde for tidsrommet 1743 til 1773 er rektor, cand.philol.Per T.Braseth som i mange år har forsket på slekter fra Rødøy/Meløy. I brev til meg skriver han: "Arnt Arentsen,født i Bergen,kom til Sandvigen i Meløy og giftet seg 1743 med Doreth Jørgensdatter. De hadde sønnene Melcher,f.1750, og Arent f.1753. Arnt Arentsen bygslet Sandviken, 1 vog, fra 3.7.1747 og inntil 21.12.1774 da Melcher overtok. Melcher satt med bygselen til 22.4.1777 da han p.g.a. sykdom gav opp. Etter ham fulgte Johan Jørgensen og Johan Joensen som bygslet 1/2 vog hver. 1775 ble det holdt skifte etter Doreth Jørgensdatter"At Arent Arentsen var av tysk herkomst finner jeg igjen i gamle amerikabrev. At han kom fra Bergen visste jeg ikke før Braseth skrev om det.Arent fra Bergen hadde 2 sønner, Melcher og Arent. Melcher (Arentsen) giftet seg med "pigen" Olava Johansdtr. Deres sønn Arnt (Melchersen) giftet seg 3 ganger: 1.gang i 1798 med Ane Christoffersdatr. f.1777. 2.gang (ukjent årstall) med Ingeborg Azariasdtr.f.1795 og 3. gang 1819 med Oline Marie Joensdtr.f.1795. Arent(Melchersen) fikk 10 barn, bl.a. min oldefar Evert Olai. Arnt Melchersen bygslet gården Braseth i Meløy 26.7.1798 - 18.8.1800. Senere bodde han i Arhaug og i Haugvik. Min oldefar Evert Olai Arentsen bosatte seg i Kjeldal (Meløy).Han giftet seg 22.07.1853 med Maren Helene Christoffersdtr.Hans datter Nikoline Bertine var min farmor.Jeg tror ikke det kan herske tvil om at Arent Arentsen (han fra Bergen) kom "utenfra". I gamle amerikabrev skildres han som "--en ung,enslig kar som fant seg et hjem og ble gift. Han dro aldri tilbake til sitt hjemland Tyskland--".Jeg vet ikke om dette var til å bli vis av. Jeg må bare beundre alle dere som prøver å hjelpe meg. Hjertelig takk alle sammen.P.s. Farsslekta er ikke av de største, men jeg har 873 navn og 288 ekteskap i registeret og er begynt på en gren som gjør at jeg vil komme over tusentallet. Det er likevel OPPRINNELSEN som opptar meg mest. D.s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg vet ikke om det er så mye jeg kan bidra med, men jeg regner med at det er en del navn du her kan glemme. En liten "titt" på Nykirken døpte, kommer opp med Arent Stuvits som er gift med Mallene Andersdatter. Denne Arent har Per Helge nevnt før, men disse får et barn: Arent i 1722.Jeg regner med at denne Arent som flytter nord må være født ca 1715-25 ? Arent Lem har og en sønn Arent f. 1718 døpt i NK.Disse personene regner jeg med at du rett og slett kan glemme. De ville ført sitt "slektsnavn" videre.Jeg vil heller jakte på en Arent Melkersen eller Melciorsen i Bergen, siden ett av barnene får det navnet. Jeg ser av faddere i Nykirken at det er en del personer av kontoret som "integrerer" seg med byens damer. Og det er vel da de får avskjed fra kontoret. Jeg skal jakte videre, og kommer jeg over noe som ikke er nevnt, skal du få vite det.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aage J.H.Dybvik

Hei Terje og hjertelig takk for ditt initiativ. Jeg håper du vil fortsette så langt du har tid til det. Selv har jeg vært nødt til å hvile litt fra slekta. Skallen virker bra, men "bollen" henger ikke riktig med. Beste hilsen Aage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Mariann Stokken

Hei :-) Dette er eit skikkeleg gammalt tema, men prøver meg likevel :-)Dette har eg klypt ut frå (21) her: 'Deres sønn Arnt (Melchersen) giftet seg 3 ganger: 1.gang i 1798 med Ane Christoffersdatr. f.1777.2.gang (ukjent årstall) med Ingeborg Azariasdtr.f.1795 og3. gang 1819 med Oline Marie Joensdtr.f.1795. Arent(Melchersen) fikk 10 barn, bl.a. min oldefar Evert Olai. Arnt Melchersen bygslet gården Braseth i Meløy 26.7.1798 - 18.8.1800. Senere bodde han i Arhaug og i Haugvik.' osv...Det eg lurar på er om det er nokon som har kjennskap til om den Ane Christoffersdtr. Bolgen, som finnes her på høgre side, tredje bolken frå nederst, kan vera den Arnt Melchersen var gift med 1.gongenn?LenkeVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Nei, det er kanskje for mykje å forventa å få svar frå temastartar etter så mange år..Men kanskje nokon andre har noko å¨bidra med?Kan også fortelja at eg har leita etter når Anne Christoffersdtr. døydde, men det fann eg ikkje. Fann ei i 1810 reg. som Anne Christensdtr. Harfjeld, ho var omkring 50 år, kona til Arnt Melchersen skulle vel vore rundt 40 dersom ho døydde i 1810.Fann giftarmålet til Arnt i 1819, det nr.2 har eg ikkje leita etter, men det var vel neppe før 1815, dersom det stemmer at kone nr.2 også vart f. 1795.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.