Gå til innhold
Arkivverket

[#3792] Fogd Fredrik Adrian Bremer, Trondenes.


Gjest Åse K. Kristiansen,
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse K. Kristiansen,

Fredrik Adrian Bremer, f.1669, men hvor? Han var fogd over Vesterålen, Andenes og Lofoten, g.1696 på Gibostad, Senja, m. Else Marie Wolff, og døde på Ervik gård i Trondenes i 1711. Hans søster var gift med biskop Peder Krog i Trondheim, og om henne har jeg lest et eller annet sted at hennes far var borgermester i Kiel. Rundt 1660-årene var der en borgermester Fredrik Bremer i Kristiania, som jeg antar kan være en nær slektning. Er det noen som kjenner til opphavet til fogden "min"? Er han fra Kiel eller Kria? Vennligst Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du får tak i bøkene "Folk og slekt i (gamle) Trondenes", 2 band, utgjeve 1997 av Bergljot Holte Bjørkenes og Margareth Jensen, Hartad, vil du finne både futen m/familie og svigerfamilien på Ervik. I følgje boka var FAB fødd i Kiel, kona EMIW i Ervik, hennar far i Naskov/Danmark og hennar mor i Haderslev/Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen,

Takk til Bjørn Davidsen for godt boktips; denne boka er ny for meg. Jeg har selv samlet engod del stoff om Wolff, men det er alltid fint å sammenligne med andres arbeid for korreksjon og verifisering. Tilbake til Fogden: Anna Dorothea Bremer og Peder Nielsen Krogs første sønn fikk navnet Christian, sønn nr.to fikk navnet Niels (etter farfar). Dette indikerer at hennes og fogd F.A.Bremers farsnavn kan være Christian Bremer, men hvor kan jeg få bekreftet dette? Jeg er så ny i faget slektsgransking på Internett, så foreløbig har jeg holdt meg til Digitalarkivet. Finnes det noe på Family Search? Mvh. Ase Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Så vidt eg kan sjå, vart fyrste sonen til FAB kalla Mathias (f. 1697 i Gibostad). Elles vil eg tru du kan ha god nytte av kontakt med den svært så aktive "Slektshistorisk forening i Harstad", leiar: Unni Marhussen, tlf. 77.06.02.20. Dei har òg eit svært godt medlemsblad med mykje stoff kring gamle slekter i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Dette må sjekkes. Selv har jeg notert meg Fredrik Adrian Jørgensen Bremer. f. 1668 Gibostad, død 1711. g med Else Marie Iversdtr Wulf. d. 1762.De har ei datter Christine Marie Fredriksdtr Bremer ,født 1700, død 1775. g.m. Lorentz Johansen Burchard, f. 1695 Kvæfjord d.1749.Så ett eller annet sted må denne Jørgen Bremer være nevnt. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er rett at dei hadde ei slik dotter, i følgje nemnde bok (som eg diverre ikkje har foran meg her eg sit no). Men om ho var fødd i Gibostad eller Ervik, hugsar eg ikkje. Kor Bjørkenes/Jensen har fått det frå at Bremer var fødd i Kiel, veit eg heller ikke. Men sidan han i alle høve ikkje var fødd i Trondenes, har dei nok fått det frå andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg fant Jørgen Uldrich Bremer begravet i Nykirken i Bergen 18/12-1709. Videre finnes Henrik Bremer f.1694 Bergen død 1735 i forlis på reise til Frankrike. gift med Cornelische Chrirti f. 1700 Bergen. Her bør vel Sollis arkiv sjekkes. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om no denne fut Bremer oppe i nord var fødd i Noreg, bør han vel vere å finne som student ved Universitetet i København. Det finst ei bok om slike, m.a. på SAB. Dessutan skal det, etter det eg veit, vere ei slektsbok om Bremer-slekta. Men her i Arendal har eg tungvint tilgang til slike bøker. Så om nokon med lettare tilgang kunne sjå etter, hadde det vore fint - av omsyn til dei som vil ha nytte av slik kunnskap. Personleg treng eg den ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen,

Tusen takk for mange interessante opplysninger fra Bjørn D. og Terje S. Fogd Bremer var neppe født på Gibostad. Ifølge mine notater kom han dit som biskop Peder Krogs ombudsmann i 1696, gift samme år med datter til fogd Iver Hansen Wolff, Ervik, Trondenes. To av barna ble født på Gibostad, sønnen Mathias 1697, datteren Kristine Marie 1699 (g.Burchardt). I 1704 flytter familien til Ervik, overtar gården samtidig som F.A.Bremer blir utnevnt til figd over Lofoten, Andenes og Vesterålen. På Ervik fikk de døtrene Lovise Charlotte 1705 (g.Wegner), Anna Dorthea 1706 (g. Bødker, g.2 Rasch) og Anna (anne) Elsken (g.Gjertsen Bonsach). Anna Elsken er muligens f.på Gibostad ca.1703. Anna Dorothea og Peder Krog hadde en sønn Jørgen, så farsnavnet kunne godt vært Jørgen. Det hele dreier seg til syvende og sist om kildene. Jeg har kun annenhånds kilder: Erlandsen: Geistligheten i N.N., Trondenes bygdebok (tidl.utg.) Artikler av Finne-Grønn i Norsk slektshistoris Tidsskrift. Nå har jeg bedt om å få låne "Folk og slekt i gamle Trondenes", og kanskje kan jeg få tak i Bremer-boka. Uansett, slektsgransking er en spennende hobby, og det gir så mye mer å komme i kontakt med andre som leter/ har funnet det samme. M.v.h. Åse K.Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.