Gå til innhold
Arkivverket

[#3794] Slaveri - Bergenhus festning.


Gjest Torkil  Lier
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkil  Lier

Prøver å kartlegge etterkommere etter skreddermester i Larvik Christen Corneliussen Kruuse(1710-1793). I sine to ekteskaper: 1.-i 1735 med Anne Maria Josephsdatter Steen(ca.1710- 1749)og 2.-i 1750 med Aleth Nielsdatter Pusternic- hle(1713-1779)hadde han 4 barn,3 og 1: Else Kirstine Kruuse(1736-?),gift med skredder Knud Larsen(1733-1785),Skredderplassen under Brå- stad i Øyestad. Michael Kruuse,koffardikaptein,Osebakken i Pors- grunn(1739-1801). Catharina Elisabeth Kruuse(1744-1797),gift med oberstiger Ole Ulrichsen Weerich(1730-1785). Dorothea Kruuse(1759-?1836),gift med Salomon Fuglberg,(1749-1819),kjøpmann i Larvik,senere i Le Havre,Frankrike;foreldre til Henriette Hermine Fuglberg(1778-1819),gift med senere statsminister i Stockholm Mathias Otto Leth Sommerhielm, og Alette Dorothea Fuglberg(1782-1854),gift med oberstløytnant og kommandant på Kongsvinger Nicolay Fredrich Reichwein Huitfeldt. Blant Christen Kruuses barnebarn finnes således en broget forsamling av samfunnsklasser; husmenn i Øyestad, skipskapteiner i Porsgrunn og sjøfarende i Gråten pr.Skien, samt inngiftede i fremstående adelige familier. Blant disse barnebarn er:MAREN OLSDATTER WEERICH, f.21.okt.1771 på Langø i Sannidal,-død 7.mai 1847 som enke og almisselem i Bergen(DK sogn),75 år gl. Konfirmert i Gjerpen 1786,og gift i Bergen 2.nov. 1794 med høker JOHAN CHRISTOPHER HOLM, f.ca.1772, død 25.juli 1836 på Bergenhus festning,"65 aar" gl. I folketellingen 1801 finner vi ektefellene bosatt til leie i 15.rode; Holm er daglønner,1 datter. Etter 1810 må en tragedie ha intruffet,for i 1815- tellingen for Bergen finner vi "Maren Maria Weerich" boende alene i Bergen,trolig barnløs;Holm finner vi innsatt på Bergenhus festning som nr.9 av de insatte på slaveri,hvor han dør etter 21 års straffarbeid. Hva kan ha skjedd? I ekteskapet flg.barn: Birthe Elisabeth Holm f.9/12-1794,-d.før 1801. Ole Ulrich Holm,dpt.5/2-1797,-d.før 1801. Giertrud Maria Holm,f.20/12-1799. Datter, begr.23/7-1803, 1 dag gl. Dødf.sønn 30/9-1804. Oline Ulricha Holm, f.1/12-1805. Jacob Christian Holm, f.25/2-1810. ER DET NOEN SOM HAR OPPLYSNINGER OM HVORFOR JOHAN HOLM BLE INSATT PÅ BERGENHUS? Om det finnes slekt etter nevnte ektepar ville enhver opplysning bli hjertelig mottatt. Mvh.Torkil Lier,Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Hei Torkil!Vet ikke om jeg kan hjelpe, men her er hva jeg gjorde da jeg fant en av mine aner som slave på Bergenhus:Jeg tok utgangspunkt i det tidspunkt han ble innsatt. Så gikk jeg til Statsarkivet i Bergen, hvor jeg fikk fantastisk hjelp. De fant frem Politirettsprotokollen, og omkring den datoen jeg arbeidet ut fra, fant jeg dommen over min ane!Min ane var bare innsatt på ett år, for bedrageri og økonomisk utroskap. Men den Holm du søker hadde jo vært i fengsel i 21 år da han døde. En så alvorlig dom må jo vært en følge av en alvorlig forbrytelse. Mord er kanskje ikke en umulighet.Jeg vil anbefale deg å ta en tur til Bergen. Jeg kan tenke meg at det finnes både vitneavhør og en dom over din ane. Problemet kan være å finne alle dommene, hvis dette hra gått gjennom flere instanser. Det enkleste vil kanskje være å begynne i den høyeste instansen og jobbe seg nedover i hierarkiet.Kanskje endel informasjon om rettsprosessen finnes på Riksarkivet, men hvilke kilder som er hvor, har jeg ikke oversikt over.Lykke til!mvh Øystein Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg vil tru det er ei kurant sak for SAB å finne ut av kvifor denne Holm hamna på (truleg) livsvarig slaveri. Men før det, var han nok innom Tukthuset ein gong eller to. Var han det vi i dag vil omtale som "vanekriminell", var det ein, to, tre - i høgda fire, før han sat det for all tid; m.a.o. var det nok med tredje/fjerde-gangs dom for tjuveri for å få livsvarig på slaveriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Johan Christopher Grübler eller Holm, arbeidsmann i Bergen, 51 år gammel, parykkmaker med 2 døtre, ble satt inn på Slaveriet 16. aprul 1822, etter Høyesterettsdom 18. januar 1822 og kongelig resolusjon 23. mars 1822 dømt til livstids slaveri for gjentatte tyverier.Han hadde da bak seg en lang "karriere". Domsakten hans ligger i Slaveriets arkiv, og gir oss en konsentrert framstilling av hans gjøren og laden som kriminell. I 1806 heter det bl.a. "Johan Holm, gl. 34 Aar, og fød her i Byen, har i disse sidste 8 a 9 Aar ernæret sig som Daglønner, men er i saadan Tid denne Ret bekiendt, som en til Lediggang, Kortspil og Drukenskab hengiven Person, formedelst hvilket hans Kone og 2de smaae Børn lider Nød; samt for saadan sin Levemaade og for Slagsmaal et par Gange forhen været under denne Rettes Tiltale." I 1806 hadde han sneket seg inn paa bondehandler Lars Andersens kjøkken og der stjålet 2 messinglysestaker. Og det synes å ha vært på det nivået hans senere tyverier også holdt seg, men etter loven ville han ved tredje gangs forbrytelse måtte regne med livstids festningsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...
Gjest Torkil  Lier

Viser til tidligere innlegg om Johan G.Holm og Maren M.Weerich. Er det mulig å finne ut om de etterlot seg barn i live. Da Johan Holm i 1822 ble innsatt på Bergenhus hadde han 2 døtre. Maren Weerich dør 1847;kan det finnes et skifte som kan opplyse om arvinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.