Gå til innhold
Arkivverket

[#3798] Jon Gjetmundsen Wolden-Woldahl


Gjest Geir K Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir K Eide

Hvor kommer denne Jon Gjetmundsen Wolden f.ca.1750 fra? Og hva er hans gardsnavn?De navnene Jon Gjetmundsen Wolden finnes bak i Digitalarkivet er:Joen Wolden (dåp 1789) Jon Woldan (dåp 92) Jon Gietmundsen (dåp 97) Johan Woldahn (ft 1801) Jon Jetmundsen Woldan (konas død 1807) John Woldahl (ft 1815)Datteren Johanne Kristine bruke etternavnet Woldan når hun gifter seg i 1810, og Woldal ved datterens dåp i 1811. Tømmermann,Jon Gjetmundsen f.ca 1750-? og Anna Maria Larsdatter f.ca 1756 d.1807 er foreldre til min tt-oldemor Johanne Kristine Jonsdatter. Johanne Kristine er f. 1784 i København i følge bygdebok for Karmøy,Skudesnes og Skudesneshavn s. 70.Etter mye frem og tilbake finner jeg Jon Gjetmundsen og familien i Bergen i ft 1801.Her er han oppført med navnet Johan Woldahn. I 1812 gifter han seg for andre gang i Bergen med samme "navn" som ved konas død i 1807.Jeg kan ikke finne Jon død i Bergen.Jeg ville først tro at Jon er oppvokst i Danmark,men når jeg ser på gårdsnavnet er det ikke umulig at han kan være født i Norge.Kona er heller ikke umulig norsk.Kan Jon og kona ha kommet i fra Norge før de bodde i København ?Har noen vært bort i disse personene ?mvh Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har du kommet noe lengre her? Ser at noen henviser til dette innlegget ditt pga av Woldal.Er det mulig at din Jon rett og slett kom fra Volda? Volda ble jo uttalt på forskjellige måter som likner dem over. Der er det nemlig en kandidat f. i 1750: LenkeDet er og en Jon Jetmundsson f. i Øvredalen i Gulen i 1751, men det er vel et litt for langt hopp fra Øvredal til Volldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Det er ikke bra at denne er blitt liggende uten tilbakemeldinger. Takk for at du drar den frem, Kjellaug. Jeg jobber faktisk enda med han Jon.Jeg har kun sterke indikasjoner på at Jon Jetmundsen Wolden (ft 1801 Bergen) er den Jon Jetmundsen som blir født på Klep i Volda i februar 1751. Han blir konfirmert i Volda i 1769 under navnet Jon Jetmundsen Klep. Det er siste sporet av han før han dukker opp som far når hans datter -Marthe- døpes i Garnisonskirken i København i 1782. Nå under navnet Jon Jetmundsen, Volden.Det kan også se ut som han dør i Volda 1825.I mellomtiden har 1. kona hans blant annet født 3 jenter i København i årene 1782-86. Jon jobber i denne perioden som skipstømmermand, sannsynligvis på marineverftet på Holmen. Familien dukker opp på Nordnes ( Georgernes Verft) i 1788- 89. Kona dør i 1807 Jon gifter seg for 2 gang i 1812 i Bergen. Det siste sporet av han i Bergen er tellingen i bergen 1815. I mars 1825 dør det en John Jetmundsen Driveklep i Volda 76 år Aar. Siden det ikke finnes noen Jon Jetmundsen som passer i dette området ved 1801 tellingen, anser jeg det for å være svært sannsynlig at det er min Jon Jetmundsen som ettter et liv i København og Bergen har retunert til sin fødebygd og dør der i mars 1825. Når det gjelder dokumentasjonen gjenstår det fremdeles et stykke arbeid-Militærrullene i i 1804 Bergen oppgir:Jon Jetmundsen Wolden, Sundmøer Fogd., født 1750, bosatt 5 R 155, gift, ernærer sig som Skibstømmermand .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er greitt Geir, det er de som aldri sender en tilbakemelding selv om en har brukt tid til hjelp (men det har du vel sett selv). Her var det jo bare for å høre hvordan det gikk-:) Interessant-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.