Gå til innhold
Arkivverket

[#3805] Jøger Gulbrandsen f ca 1747


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Er det noen som kan hjelpe meg med følgende ?. En forfader av meg heter Jøger Gulbrandsen født ca 1747, var gift med Gunbjørg Jensdtr, født ca 1747. I 1801 tellingen bor de på Lysager på Eiker, Buskerud. De hadde da 3 barn. Berthe f ca 1782, Mari f ca 1785, Gulbrand f ca 1788. Er det noen som vet hvor disse menneskene kom fra?? Kan Jøger skrives på andre måter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jøger Gulbrandsen er også en av mine forfedre. Foreløpig har jeg ikke "angrepet" problemet med hvor de kom fra. Men i kirkeboken for Eiker står nevnte Gulbrand med etternavnet Gjøgersen, når han døper sin sønn Christen. Med andre ord Jøger er også skrevet Gjøger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Beklager, men jeg kan ikke hjelpe deg med barn eller dødsfall nå. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så hadde jeg ikke "angrepet" problemet med hvor de kom fra. Det var nok litt upresist for jeg har ikke angrepet så mye annet heller, da bortsett fra sønnen Gulbrand, og hans sønn Christen. Du lurte også på hvor Jøger og Gundbjør kom fra. Dette blir jo tilnærmet spekulasjoner fra min side men trolig kommer de fra plasser ved Drammenselva i Eiker.Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Magne og alle andre. Har du kommet noen vei ? På hvor de kom fra ? Jeg er iferd med å angripe "problemet" med hvor de kom fra nå. Det som kan sies med "sikkerhet" er at ingen er døpt Jøger i Eiker i tidsrommet 1740-1790. Jeg har ihvertfall ikke funnet noen. Det mangler riktignok kirkebok for noen år. Men, ikke for perioden som Jøger skal være født. Jeg har heller ikke funnet noen passende Jørgen. Jeg har mistet troen på at Jøger kommer fra Eikerdistriktet. Er det tenkbart at vi skal til Vestre Slidre. Der gifter en Jøger Gulbrandsen seg med ei Gubior Jensdatter 12. mars 1782 ? Kan det tenkes at disse dro til Krokstadelva og Eiker ?Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hei Tor Kenneth. Kjenner ikke til disse folka på Lysaker, men ellers "sitter" jeg på en god del stoff om slekter på Eiker. Har også en god del kilder. Kanskje vi har felles aner? - Mail meg gjerne privat. jon.torp@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Jon.Har "tekniske" problemer med mailen, så jeg svarer her. Har registrert at du sitter på en del om Eiker. Det gjør jeg også. Både kildemessig og navnemessig. Langt bak, kan det vel tenkes at vi har noen felles aner, men lite tyder på det så langt, etter hva jeg har sett. I min database ligger rundt 25000 eikværinger. Så langt er bare et fåtall av disse aner eller i slekt med meg. Har du vært borte i Lars Povelsen f. ca 1740 og Ingeborg Johannesdatter døpt fra Kniveeie 8 mars 1741. Paret nevnes på Dramdalseie i 1769 og trolig er det nevnte Lars som er reg. som dreng på Dramdal i 1765. Jeg tar nærmere kontakt når jeg får mailen til å gå. Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen Jon. Det er forsåvidt greit å overdrive "litt" for kjente. Men det får være grenser. Ser ved en ekstra gjennomlesing av mitt forrige innlegg at jeg har tatt veldig hardt i ved antall registrerte eikværinger. Det rette tallet er ca 15000. Og "noen" er garantert dobbeltregistrert. Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

På familysearch fann eg ein Joger Gulbrandsen i Slidre,Oppland g.18 okt.1746 m.Sigrid Knudsen. Det er også ein Joger Gulbrandsen,Vestre Slidre,Oppland g.12 mars 1782 m.Gubior Jensdtr. Dette er kanskje same karen gift 2 gonger.Men om det er din Jøger er eit anna spørsmål.Men kanskje verdt å undersøkja vidare?Helsing Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Elin. Først av alt, takk for engasjementet. Det er etter å ha funnet han som du sier gifta seg 12 mars 1782, at jeg har begynt å tenke tanken på at Jøger faktisk kan komme fra andre steder enn Eiker. Navnet på kona Gubior stemmer jo også "nesten" - Gundbjørg. Men, den personen jeg nå jakter på kan ikke ha giftet seg i 1746. Det blir for tidlig. Han sies å være født 1747 ved folketellinga i 1801. Kona skal også være født da. Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Magne Pettersen

Hei Tor Kenneth og alle andre :)Den Jøger Gulbrandsen som gifter seg 12.3.1783 i Slidre var fra en gård som het Ridsted, på Gudbiør er det ikke nevnt noe gårdsnavn.Er det noen der ute som har en mulighet for å sjekke kirkebøkene (døpte) for Slidre, og se om Jøger og Gudbiør for ei uekte datter Berthe ca 1782, i følge mine papirer er hun ikke døpt i Eiker. (har ikke funnet henne der i hvertfal)Mvh. M.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Magne. Heller ikke jeg har funnet Berthe som døpt i Eiker. Søstra Mari har jeg heller ikke funnet som døpt, men hun konfirmeres i 1797. Gulbrand er født 25 april 1788 og konfirmert 10 okt 1802.Han er døpt i Haug og derfor kan vi vel anta at Jøger er på plass før det. Forøvrig har jeg funnet en Anders Ole Gjøgersen som 9.april 1814 døper ei Ane Carine i Haug Kirke. Kan være en sønn av Jøger ? Ane Carine's faddere tyder ikke på det, men jeg nevner det allikevel. Ikke mange som heter eller skrives Jøger eller Gjøger i Eiker på denne tiden.Mine aner tilbake til Jørgen går vel som du har skjønt via Gulbrand, men har notert følgende rundt Berthe ; G.m. Hermann Andersen 6 sept. 1810 Haug Kirke. Barn; Kistine, Gunhild, Anders, Jørgen og Maren. men dette har du vel allerede.Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jøger Gudbrandson som bodde i Eiker i 1801 var fra gården Øvre Riste i Lomen i Vestre Slidre. Han ble døpt 20/10-1752 i Slidre (han var nok kommet litt ut av "tellinga" i 1801), foreldrene var Gudbrand Ivarson Riste og Birgitte (trolig uttalt Berte) Torsteinsdtr. Jøger ble forlovet 3/11-1782 og gift 12/3-1783 i Slidre m. Gudbjørg Jensdtr. Han bodde da fortsatt på Riste. Gudbjørg vet jeg ikke hvor var fra, men det ser ikke ut til at hun er døpt i Slidre. Like etter at Jøger og Gudbjørg forlovet seg fikk de datteren Berit, hun ble døpt 25/12-1782 i Slidre. Da bodde familien på en av Vik-gårdene i Slidre hovedsogn. Det ser ikke ut til at Jøger og Gudbjørg har fått flere barn som er døpt i Slidre, så de har nok flyttet ut av prestegjeldet før datteren Mari ble døpt. Denne familien ser ikke ut til å ha bodd i Slidre i 1801, så det er vel liten tvil om at dette er de etterlyste personene (Jeg har normalisert skrivemåten på både person- og gårdsnavn). Det passer også at Berit/Berthe som eldste datter var oppkalt etter sin farmor. På denne internettadressen: "http://home.online.no/~noroddb/kirkebok.htm" kan det søkes i databaser over døpte i Slidre i tidsrommet 1724-1814. Ellers er det jo lagt ut avskrifter av kirkebøker fra Slidre i Digitalarkivet. Andre nyttige sekundærkilder kan være "Gardar og slekter i Vestre Slidre" av Geir Beitrusten og "Vang og Slire" av Tore Ey. Det står litt om slekta til Jøger Gudbrandson i den førstnevnte bygdeboka, men ikke mye. Men jeg har erfart at det ofte kan være nyttig å bruke de to nevnte bygdebøkene i kombinasjon. De utfyller hverandre langt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Magne Pettersen

Hei..Har funnet litt, ved hjelp av bygdebøkene og internettJøger Gulbrandsen f. 1752Hans foreldre: Gulbrand Iversen Ridsted f.ca 1718-29.11.1779, 61å gift 08.03.1747 med Berit Tostensdtr f.ca 1715-des 1783. 68 år gm. Disse ble gift Vang, Valdres. Så Berit er kanskje derfraForeldrene til Gulbrand. Ivar Jøgersen Ridsted f.ca 1687-30.05.1737, 50 år gift med Ragnhild Gulbrandsdtr (ikke gift eller død i Slidre) hun ble gift 2 gang med Knud Pedersen Leslommen 1710-1765Ivars foreldre: Jøger Nilsen Høyne/Ridsted f.ca 1672-27.09.1761Finnes det noen bygdebøker for Vang ??MVh. M. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Det er utgitt bygdebøker med gårds- og slektshistorie for Vang i Valdres i 3 bind. De er skrevet av Anders Frøholm og heter 'Gardar og slekter i Vang'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.