Gå til innhold
Arkivverket

[#3815] Anne Sørensen/Simon Fanebust


Gjest Stig Samuelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Samuelsen

Anne Sørensen f. 1.9.1868 var min oldemors søster. Ifølge bygdeboken for Fjaler (Hellevik) så ble hun gift med Simon Sjurson Fanebust i 1897, jeg antar at han var fra Lindås. Jeg har ikke greid å finne ut noe mer om ekteparet eller deres aner. Muligens utvandret de. En Anne Fanebust f. 1869 i Holmedal reiser til USA 20. september 1930, til RED Wing Min. Amerikansk statsborger. Oppgis å ha vært på besøk siden 8/6-30. Det kan være Anne Sørensen som har vært hjemme på besøk. Alle opplysninger av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei StigJeg gjorde et kjapt søk på Ancestry.com og fant følgende med etternavnet Fanebust, som ikke er et veldig vanlig navn:Curtis Fanebust, født 1917 død 1981. Bodde i Sioux Falls, Minnehaha, SD.Donald Fanebust, født 1919, død 1990. Harrisburg, Lincoln, SD.Hattie Fanebust, født 1910, død 1990.WAJohn Fanebust, født 1895, død 1991, WAMarvel Fanebust, født 1918, død 1994. Sioux Falls, Minnehaha, SDMildred Fanebust, født 1910, død 1992. Washington, district of Columbia, DC.Det er også fem personer med etternavnet Fanebust som lever i SD i dag. En er Wayne Fanebust, som ser ut til blant annet å være forfatter.Jeg har dessverre ikke funnet Anne eller Simon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg vil vel tippe at Simon Sjursen Fantebust er sønn av Sjur Olsen som finnes på gården Fantebust i 1865 tellingen for Lindaas, Merknad (Gaard) 539. Her vil du også se en Sevrin Sjursen, 4 år gammel. Kan dette være din Simon? Jeg tipper at det er samme Severin som emigrerer i 1884. og som muligens er hjemme på besøk i 1896 men nå med navnet Sivert.Minuttene går og jeg har kikket litt til.I 1900, den 25. mai, reiser Severin Sjursen Helle (Fanebust, bosatt i State of Minn og hans kone Anna Sørensen Helle tilbake til USA. Han født i 1862 og hun i 1868, Ytre Holmedal. De har også datteren ingeborg Severinsdatter Helle, født i 1898, fødested oppgitt til å være Ytre holmedal. Jeg er vel ganske så sikker på at dette er dine folk.I kirkebøkene for Kinn, vigde, som ligger ute på nettet, har jeg funnet ekteskapet mellom Severin og Anne, 10.06.1897, da bor Severin på Ytre Vårdal i Holmedal mens anne bor på gården Hellevik, som du vet.Når Anne og Severin reiser til USA i 1900 står det at han er amerikansk borger mens hun er bosatt Ytre Holmedal. Det vil jeg tro betyr at han emigrerte 20. mars 1884 og at han senere kom hjem, giftet seg med Anne, fikk datteren Ingeborg og deretter emigrerte på nytt. For så at Anne kom hjem på besøk som enke i 1930.Håper noe er til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Morten Strøm

Hei, jeg har i min søken etter slekt i USA kommet over denne etterlysningen; Lenke En av min oldemors brødre ble gift med Dina, datter av Sjur Henriksen (Fanebust).Mvh Morten Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Har jobbet med å finne Toni Hendricksons forfedre i Lindås. Deler gjerne det jeg har, send meg en e-post, Stig/Morten. ninakarls@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.