Gå til innhold
Arkivverket

[#3818] Helvig Maria Jacobsdtr. Sandbekk, Tjøme, Drapssak


Gjest Per B. Lilje
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

I Lorens Bergs "Tjømø" står det at den 20 år gamle Helvig Maria Jacobsdatter Sandbekk fra Tjøme i Vestfold i 1804 ble dømt for drap på sitt uekte fødte barn. Jeg er lite kjent med hvilke kilder jeg skal anvende for å følge saken mot henne i forskjellige instanser, og vil gjerne få tips! Endte hun med dødsdom (det var vel eneste straff for drap den gangen??) i høyeste rettsinstans, og ble hun henrettet? Hvilke kilder skal jeg bruke for å finne ut dette?Helvig Marias lillesøster Andrea var min kones tipptippoldemor, faktisk også hun gjennom en uekte sønn, som levde opp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du må nok til arkivet på Kongsberg og sjå i rettsprotokollane som ligg der - og sidan til RA. Eg vil nok tru at ho formelt fekk dødsdom, men at ho så fekk nåde - og livsvarig tukthus. Dei var ikkje særleg viljuge til "at skille hodet fra kroppen" på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Et apropos: Tjøme var i 1804 en del av grevskapet Laurvigen. Grevskapene Laurvigen og Jarlsberg hadde egen jurisdiksjon, med grevene som amtmenn og sikkert også ankeinstans, lagting/dommer var erstattet av overbirkrett/overbirkdommer (amtsforvalteren) etc. [Alle embedsmenn i grevskapene var innsatt av grevene, inklusive prester, dommere etc.] Jeg ser også at grevskapet Laurvigen nærmest var i oppløsning i 1804, den siste greve, grev Frederik Ahlefeldt-Laurvigen var nærmest bankerott og overdro grevskapet i 1805 til Kongen. Har dette noe å si for arkiver fra rettssaker etc. i grevskapet Laurvigen fra tiden omkring 1804?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Tilfeldigvis har eg prøvd å finne fram i rettsprotokollar o.a. frå m.a. Larvik kring 1816. Eg fann stort sett det eg var ute etter, men heilt lett er det neppe å halde styr på dei kjeldene. Men det ligg no i panserhvelva på Kongsberg, det som er, godt overvaka av TV-kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Per B. Lilje

Er det noen som har oversikt over hvilke rettsinstanser en drapssak ville gå i omkring 1804, spesielt i grevskapet Laurvig? Og hvis Helvig Maria fikk en dødsdom omgjort til livsvarig fengsel/straffarbeid, hvor ville hun sonet straffen, og eventuelt bli begravet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Torgrim Sørnes

Den 27. september 1805 anbefalte det danske Cancelliet benådning for Helvig Maria Jakobsdatter, blant annet med den begrunnelse 'at den Tiltalte kun er 22 Aar gammel, hendes Opdragelse er forsømt og hun er i højeste Grad eenfoldig' Hun ble istedet dømt til livstids tukthusarbeide. Denne anbefaling ble godtatt av kong Christian, men da Helvig var rømt, ble det ikke gjort mer med saken i den omgang, utover 'at Helvig Maria Jacobsdatter maa benaades paa Livet imod, naar hun antræffes, at hensættes til Arbeide i Tugthuset paa Livstid'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per B. Lilje

Hei Torgrim,Jeg har dessverre ikke sett ditt innlegg før nå. Kan du si hvilke kilder du har? Jeg er svært interssert i dette da, som sagt, min kones tipptippoldemor var Helvig Marias søster Andrea. Hvis du har mye stoff, ville det være fint om du kunne sende noe pr. privat e-post (per.lilje@astro.uio.no).Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torgrim Sørnes

Det er fra Riksarkivet:Danske Cancellies Norske Justits Departementets ForestillingerExtract af danske Cancellies Norske Justits Departements Forestillinger den 27de September 1805Om Strafs Formildelse for Helvig Maria Jacobsdatter. Ved Høyeste Rets Dom af 3die September d M er Helvig Maria Jacobsdatter, som har været tiltalt for Barnefødsel i Dølgsmaal og for at have dræbt sit Foster tilfunden at miste sin Hals og at hendes Hoved skal sættes paa en Stage m. v. Derimod have Høyesterets Tilforordnede indstilt hende til Fritagelse for den hende idømte Livs Straf, imod at hun, naar hun antræffes, da hun under Sagens Drift har fundet Leilighed til at undvige af Arresten, hensættes til Arbeide i Tugthuset for Livstid, paa følgende Grunde:1. at den Tiltalte kun er 22 Aar gammel, hendes Opdragelse er forsømt og hun er i højeste Grad eenfoldig. .,....[her kommer noe som er helt uleselig på grunn av mikrofilmingen]....... at Helvig Maria Jacobsdatter maa benaades paa Livet imod, naar hun antræffes, at hensættes til Arbeide i Tugthuset paa Livstid.approberes. Christian RDette er det jeg har på henne. Høyesterettsdommen er sikkert mere informativ, den finnes også på mikrofilm i Riksarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.