Gå til innhold
Arkivverket

[#3823] Gert Geelmuyden, Os, Wittenberg


Gjest Sølvi Lerfald
 Del

Recommended Posts

Gjest Sølvi Lerfald

Jeg har notert om Gert at han er født 6. august 1775 i Os av foreldre: kapellan, senere sogneprest, Gert (Gerhard) Geelmuyden og Ingeborg Møller. Han er elev ved Bergen Katedralskole 1788 - 90. Plassmajor i Wittenberg. Gift med to barn.Er det noen som vet noe mer om denne Gert, f.eks. hvem han var gift med, navn på barn osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Bråthen

Jeg har en Gert Geelmuyden i slekta mi,men det kan ikke være noen av disse.Jeg vet ikke når "min"Gert levde,men han var gift med Catharina Smith og de hadde datteren Christine Carine som ble født i 1762.En annen Geert som jeg fant på hjemmesiden til Landmark familien,levde mellom 1704 og 1764 og var gift med Barbara Marie Leganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Hei Bente. Alle disse Geelmuyden stammer nok fra samme kilde, men du har rett i at de du nevner ikke er "min" Gert Geelmuyden. Opplysningene om at han er plassmajor i Wittenberg, har jeg fra bind 1 i Gards- og ættesoge for Hamre (s. 377), men der står ingenting om hvor denne opplysningen er hentet fra. Jeg går ut fra at plassmajor er en tittel i militæret. Jeg har derfor sjekket Ovenstads militærbiografier, men fant ingenting om denne Geelmuyden. I Claus Pavels` dagbok som er lagt ut på nettet, står henvist til en major Geelmuyden med årshenvisning 1812. Det er ikke mulig ut fra sammenhengen å finne ut om dette er min Geelmuyden. Noen som har noen ideer om hvor jeg kan lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Det finnes en familie Geelmuyden i Arendal. Omtalt i Frithjof Foss' "Arendals Byes Historie" - nytrykk 1998. En Gert G. er omtalt på sidene 46, 50, 164, 166. Om dette er omtale av en eller flere Gert'er og om dette passer med dine vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg ser at mitt svar ble litt knapt - siden jeg tross alt kan slå opp i boka for deg...! Men boka er skrevet av en fremstående borger av Arendal for mer enn 100 år siden, så jeg kan ikke garantere at alt er korrekt .....(:-))Her er enkelte notater: - Boka er skrevet i 1893 (Jeg leser i nytrykket) - Gert Geelmuyden omtales s46 som en av mange som har levet i matr. nr. 215 i Arendal, et hus bygget 1676. - Gert G. f. 1755, død 1796. Skipsfører og senere kjøpmann. G1m Elisabeth Smith Ebbel og g2m Anne Marie Arentz. Hans far er Jacob v.d. Wiide Geelmuyden, mønsterskriver i Christiansands stift og kjøpmann i Grimstad, samt en tid konst. byfogd i Arendal. Gerts mor het Anne Ankermann. Slekten stammer fra Holland hvor der er en fabrikkby av dette navn i nærheten av Amsterdam. (Her står mer) En av Gert G.'s forfedre har opptegnet at han har besøkt sin farbror markgreve Adrian G. i Amsterdam. Generalkrigskomm. i Bergen, Joachim Christian G. ble i 1783 opptatt i den danske adelsstand under navnet Gyldenkrantz. Den første her i landet med navnet Geelmuyden bosatte seg i Bergen i midten av det 17. århundre. Her står videre om Gerts etterslekt.(s50) - Gert G. (skipper) deltok ved stiftelsen av Det kgl. Arendalske skydeselskap i 1786 (s 164) - Videre i denne boka står det om mange andre Geelmuyden'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betty Abel

Jarl - thank you so much for the historical information about the Geelmuydens! I have been having problems tracing the family back to the Netherlands.Sølvi: I can't answer your question, but I hope this is helpful.Gert Adriansen Geelmuyden (? Holland-1701 Bergen) was the original Geelmuyden in Norway, from "Gelmuyden i Holland". Stadshaupmand in Bergen. Wife Karen Pedersdatter Montagne (?-1701), daughter of Peder Jenssen Kolding & Karen Thomasdatter Ruus (I have more information about this couple if you are interested). Children Peder Gertsen (1661-1723), Knud (1664-1749), Adrian, Hans, GIERT, Catharine (all

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Geelmuyden

Jeg har i mange år arbeidet med et manuskript om slekten Geelmuyden, og har svar på en rekke av de spørsmål som her blir stilt. Jeg er også selv interessert i opplysninger om alle etterkommere etter slekten Geelmuyden, uavhengig av om de bruker slektsnavnet.Jeg inviterer interesserte til å ta kontakt med meg på min mail-adresse, for utveksling av informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Hei igjen. Takk for respons. Det jeg vet om plassmajor Gerdt Geelmuydens far er at han dør i 1786. Han er kapellan i Os, senere sokneprest til Hamre. Han er først gift med Else Eleonora Schenkel, deretter med Ingeborg Møller, som er født i Gloppen. Denne Gerdt er trolig født i Os, fordi hans far er sokneprest der. Denne faren heter eller kalles også Gerdt, men er visstnok døpt Gerhard Christian Geelmuyden. Han levde fra 1697 til 1780. Han var 2. gang gift med Anne Kaae. Det er altså tre generasjoner Gerdt Geelmuyden og jeg må si jeg har gått litt i surr når jeg har prøvd å nøste opp hvem er hvem! Mitt egentlige anliggende er imidlertid i spore opp etterkommerne av Ingeborg Møller og den Gert Geelmuyden som ble sokneprest til Hamre. De fikk så vidt jeg vet fire barn, derblant denne plassmajoren som jeg ikke kan finne mer informasjon. Så Knut, jeg tar kontakt via e-mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.