Gå til innhold
Arkivverket

[#3827] Torbjørn H .Jordal f.ca 1776 Kinsarvik


Gjest Erlend Eriksen Mæhlum
 Del

Recommended Posts

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg søker foreldrene til Torbjørn Halstensen Jordal, som flyttet til Bergen fra Kinsarvik. Han var født ca 1776, var han sønn av Halsten Torbjørnson, som var husmann under Jordal?? Han stod ikke oppført som sønn av han i bydeboka for Ullensvang. Torbjørn døde i Bergen 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Hvis du søker "forrerst" i 1801-tellingen finner du ham, Torbjørn Halstenssen,28 år gammel, i Kinzervig - som "innerst" på Tvedt. Her treffer du også hans familie. Lykke til! Siri R :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Det kan være ham, ja - men som "beslekted i 3de ledd med husbonden". Jeg vil tippe på at det er foreldrene hans du finner under Kinzervig, på gården Jordal. Hans mor het så Giertrud - det kan jo selvsagt være et tilfelle at Torbjørn to ganger ga en datter navnet Gertrud Helene, men... Sikkerhet vil du iallfall kun få ved å gå inn i kirkebøkene for døpte. En henvedelse til SAB vil nok gi deg svaret. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Beklager, jeg uttrykte meg kanskje litt uheldig. Sender du Epost til Statsarkivet i Bergen (SAB), vil de sikkert være behjelpelig med å slå opp i kirkebøkene. Kanskje er foreldre også oppført i originalen for Torbjørns vielse i 1808. Under "Nyttige lenker" (nederst på siden) finner du bl.a. også en lenke til Statsarkivet i Bergen (SAB) - på den hjemmesiden vil du finne Epost-adresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I Aam. K. Bu: Ættarbok for Odda (1939)finner vi Halstein Torbjørnson "Smed" på Jordal, som i 1773 var trolovet med Kristi Pedersdtr Jordal, som døde på barselseng før bryllupet, og som i 1776 giftet seg med Gjertrud Kristoffersdtr "Ædna" (1750-1824). De fikk sønnen Torbjørn i 1776, datteren Kristi den eldre i 1777 (levde opp), Kristi den yngre i 1780 (levde også opp), Jorond i 1783, Ingebjørg i 1787, Torbjørg i 1790 og Ole i 1793.Gjertrud Kristoffersdtr Ædna skal ifølge samme bok være datter av Kristoffer Iversen Ædna (1720-1786) og Gjertru Ellingsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.