Gå til innhold
Arkivverket

[#3831] Johan M Olsen


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Har en forfader som heter Johan Marius Olsen født 1831-1910, han ble gift 1 gang med Anne Beate Amundsdtr Skarningdalen f 1834-1887. I 1900 tellingen står det at JMO er født i Nes (Romerike). Har vært på bibloteket å lånt bygdebøkene for Nes på Romerike, men der står det ingen ting om hvor han er fra, er han da fra Nes eller et annet sted ??.Anne Beates foreldre er Amund Larsen og Anne Maria Monsdtr Skarningdalen. Hvet noen hvor Amund er født hen?, han døde visst i 1862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

I familysearch.org finner du ihvertfall at Amund Larsen og Anne Maria Monsdatter giftet seg 30.3.1815 i Nes, Akershus.Ut fra passende alder burde du ha en indikasjon på mulige personer ved å gå tilbake til FT 1801.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Takk skal du ha, jeg har funnet Anne Maria Monsdatter i 1801, men ikke hennes mann. Det kan nok stemme at de giftet seg i 1815, for da fikk de deres 1 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Det er mest sannsynlig en av Amundene som er 14 år, for han som er 9 år ble gift med en annen. Vis det da er noen av dem i det hele tatt.Men er det ingen som vet noe om Johan Marius Olsen f 1831-1910, han er også et stort ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Han var da ikke så vanskelig å finne, bare du hadde sett i kirkeboka:) i Nes Kirkebok Mini 5 1815-1835 Fødte Mandkjøn s362 nr. 39 Den 4. Mai 1831 ble det født en gutt Johan Marius på Strøm-Vingersdalen. Hans foreldre var Ole Olsen og Marianne Amundsdatter. Han ble døpt 24 mai samme år. Fadderne hans er håpløse å lese, denne presten sparte på papiret!I Nes Bygdebok bind II s483 Vingersdalen gnr. 86, br. nr. 2 står det følgende: Ole Andersen solgte Vingersdalen i 1827 til Amund Olsen Strøm, f. på Jonsrud i 1769, d. sanns. i 1839, g.m. Ellen Maria Olsdtr. Vormnes 1781-1819. Hun var datter av Mari Olsdtr. Reich i hennes tidligere ekteskap med Ole Embretsen Vøyen (Vormsund). Barn: MARIANNE, f. 1808 g.m. OLE Olsen, bodde en tid i Vingersdalen, Ole f. 1815, g. 1. gang med Berte Gondråsdtr. Jonsrud, g. 2 gang med Inger Oline Eriksdtr. Vågstad-eie., bodde i Strømstua u. Hovin, Sigvardine Maria f. 1818. Amund Olsen bodde hos sin onkel, res. kap. Amund Strøm på Rommen, før han overtok VIngersdalen. En tid forpaktet han også Arnestad. I 1833 solgte han Vingersdalen til Lensmann Koren, og dermed var denne eiendommen slått sammen med Nordre Vormnes igjen.Ole Olsen og Marianne Amundsdatter giftet seg: i Nes Kirkebok Mini 5 1815-1835 copulerede s 441 no 13 Ole Olsen Sundbye ... 23 år, Mariane Amundsdatter Strøm 20 år Forlovere: Arne Ols. Sundbye og Gudmun Halvorsen ...Sundbye Vielsesdagen: 21. febr. 1828 viet i Nes Kirke. I anm.feltet står det datoen Feb. 1. 1828 (kanskje lysning eller noe)Jeg fant ingen som kunne passe under Sundby, men det kan du jo finkjemme selv:) Håper dette var litt til hjelp? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Amund Larsen gift med Anne Maria Monsdtr er det noen som vet noe om han?Når skal Johan Marius Olsen og Anne Beate Amundsdtr Shcarningdalen ha giftet seg ? Er det noen som vet om det finnes noen bilder av disse menneskene? Johan M Olsen har jeg sett i Bygdeboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei igjen! ved giftermålet til Amund og Anna Maria står det at begge var på Skarning. Amund fant jeg imidlertid ikke i bygdeboka (men, jeg bare skummet, så du får finkjemme den og....det var jo til og med bilde av Johan Marius der jo:) Det står ikke flere opplysninger om giftermålet enn det som var i Familysearch. De kunne jo i hvertfall spandert blekk på alderen! Jeg tror du har rett i at det er en av 14-års Amundene som er din, og det er jo helt umulig å si hvor han kom fra egentlig.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei igjen Laila. Det var noe jeg ikke skjønte, du skriver Mari Olsdtr. Reich, var hun født Reich? eller tok hun navnet til den 3 ektemannen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

De opplysningene jeg skrev er skrevet rett av bygdeboka. Her er mer: Bind II s500 Gården Vormsund: Pål Pedersen Seter sanns. fra Odalen, d. 1774 g.m. Mari Olsdtr. Sørby fra Ullensaker 1755-1825. Barn: Ole, f 1774 gm. enka Dorte Olsdtr. Eggum (f. på Togstad, kom til Eggum) ...det står en del praktiske opplysninger om gården... Mari Olsdatter giftet seg igjen med Kvartermester Ole Embretsen Vøyen, f. 1749, druknet 1795. Barn Pauline 1776-1798, Ellen Marie, f. 1781 g.m. Amund Olsen Strøm Vingersdalen, Tora Kjerstine 1787-1824 gm. Hans Hansen Rakkestad. Mari Olsdatter ble g. 3 gang med Sigvart Irgens Reich på Søndre Vormnes, og flyttet dit. I dette ekteskapet ble det en datter, margrethe Christine 1797-1873 som ble g.m. Jess Didrichsen Koren (se VOrmnes). Derav Reich-navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Jeg har fått et nytt problem. Johan M Olsen og Anne B Amundsdtr eldste sønn Ole Andreas Johansen ble gift med Dorthea Martinsdtr Kvernhaugen f 1863 fra Sør Odalen. (dtr av Marthin Andersen og Eli Olsdtr, hun fra Sør Odalen). Har lånt Sør Odalen bygdebøker, men kan ikke finne dem noe sted Noen som vet hvilken gård Kvernhaugen lå under ?? og hvor kan jeg finne dem i Odalsboka ??. Håper på et positivt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Ja det må det nok være. Men er det noen som vet hvilken gård den lå under ? eller kanskje noen vet hvilken gård Eli Olsdtr kom fra, er f ca 1828 i S.O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei igjen! Ikke at jeg har noe greie på "Odarn", men ifølge matrikkelen 1886 var det Kvernhaugen under både Mangset (Strøm sokn) og Disen Søndre (Ulleren) Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei !!. Er det noen som vet hvor det ble av Marthin og Eli etter 1865 tellingen ?. Tre av barna er også blitt borte for meg, (med unntak av Dorthea som ble gm Ole Andreas Johansen.) Noen som vet hvor det ble av disse mennskene til slutt ?. I 1865 tellingen står det at Marthin er fra Næss, er det Nes på Romerike eller i Nes i Hedmarken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei ! Nå har jeg mer eller mindre samfart alle Nes på Romerike bøkene etter Amund Larsen (uten hell),han døde i 1862, ble gift med Anne Maria Monsdtr Skarningdalen.Så jeg er nå ganske desperat etter hjelp !! Håper noen vet noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei Magne! Hvis du er "desperat" foreslår jeg en tur til Riksarkivet, kikke i kirkebøker! Finne f.eks. innførselen ved død, kanskje det står noe spanandes der? Bygdebøkene forteller ikke alt vet du! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Oslo! Her finner du både Statsarkivet og Riksarkivet i en bygning, på Sogn. De har hele landet her, så du trenger ikke å reise til Hamar... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Magne: Jeg finner i Sør-ODal bygdebok bind nr. VI på side 468 følgende tekst: "Alt i 1859 er det nevnt en husmann i Nedre Sætersagan: MARTIN ANDERSEN f. ca. 1830, g.1858 m Eli Olsdatter fra Tjæreverket f. 1830, hadde da sønnen Ole til dåpen. Martin hadde adressen Sætersagan i 1858. Dattera Dorthea ble født 1863 i Kverhaugen under Disen. Ole Olsen Sætersagen og forlovede Lisbet Kristoffersdatter fikk i 1860 tvillingene Berthe og Mina."Det står noe mer, så jeg foreslår at du låner boka på biblioteket. Hvilken bok Sætersagan er vet jeg ikke, men det kan se ut som at bind VI inneholder opplysninger og Tjæreverket.LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Solfrid !! Takk for hjelpa, jeg har letet ganske mye etter dem,(for jeg har nemlig lånt sør odal bygdebøker). Men hvor ble det av dem etter 1865 tellingen, de må jo ha bodd et sted. ??. Men det bli kanskje ikke så lett å finne ut.En ting til som jeg ikke skjønte, det var at Eli Olsdtr, fikk i 1851 ei datter Maria med Gunder Gjeddevatnet. Litt lengere ned på siden stod det at hennes eldre søster Mari, også hadde ei datter med Gunder Gjeddevatnet som også het Maria (også i 1851). Hvem av dem var Maria datter til.I 1865 hadde Eli og Martin ei datter med navn Maria Martinsdtr født ca 1851. Tok Martin til seg konens uekte barn eller var det deres egen.Har noen opplysninger eller må jeg innom kirkebøkene.Noen som vet når Eli og Martin døde ??, tro de er døde før 1900 tellingen, da jeg ikke finner dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.