Gå til innhold
Arkivverket

[#3843] Sofie Sivertsen gift med Ingvald Larsen Minde


Gjest Linda Østby
 Del

Recommended Posts

Gjest Linda Østby

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne Sofie Sivertsen mest sannsynlig født i Arendal. Bosatt i Bergen og gift med Ingvald Larsen Minde f 1886, Strudshavn, Askøy, oppvokst på Årstad. De fikk en sønn, Alf Larsen Minde f 1912. Sofie hadde en søster, Bertha, som utvandret til New York og en bror, Sverre som omkom under 1 verdenskrig. Jeg ønsker å finne foreldrene hennes, om hun hadde flere søsken og hvor og når hun giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvis du løsner litt på kravet om at hun skal være født i Arendal, har du en god kandidat i FT1900 for Bergen. Der finner du en Sofie Sivertsen (f.1886). Foreldrene heter hhv. Olai og Sine Sivertsen.Du finner en søster Berthe (f. 1900), men ingen bror som heter Sverre, men det trenger ikke å bety annet enn at en av brødrene kan ha to fornavn.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Ja, det er riktig Stig, vi har tidligere vært inne på din Sofie. Så vi må vel si at vi er ferdig med henne. Men jeg håper på flere innspill på andre mulige Sofie-kandidater. Hilsen Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Bare et lite tillegg (men heller ikke denne fra Arendal). Jeg har en Sofie Sivertsen til. Hun er søster til Olai (far til den Sofie) som er nevnt over. Sofie Sivertsdtr fra Krakset/Bellen, Sande f. 1877. Hun har en søster som het Berthe f. i 1860. Berthe flyttet til Bergen. Men heller ikke her kjenner jeg til noen Sverre. Jeg vet heller ikke hvor det ble av denne Sofie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har sett litt nærare på dette. Ingvald Larsen er for det første ikkje døypt i Strusshamn. Han må vere fødd i Laksevåg som den gongen var ein del av Askøy kommune og ofte vart omtala som "Strudshavn Sogn". Han finn me i Ole Vigs gate i 1900, fødd 1886.Dette er truleg den same Larsen eg finn i mine registre som far og tobakksarbeidar, to gonger, gift med (Gauda) Sofie Sivertsen, f. hhv. 1883/1884: I 1908 som Ingvald Larsen, far til Randi, døypt i Johanneskyrkja - og i 1909 som Ingvaldsen Larsen (det kan vere feil i avskrifta), far til Alf, døypt i Årstad.Eg har ikkje funne dei vigde korkje i Bergen, Årstad eller Laksevåg, men dei må ha gifta seg før somaren 1908, for det står ingen ting om at Randi er fødd utanfor ekteskap - og ved dåpen til Alf står det klårt at dei er gifte.Dette Minde-namnet er det nok far til Ingvald som har slepa med seg frå Fana, kor han var fødd. I 1900 er det berre han som nyttar det. Og Ingvald nyttar det heller ikkje i 1908 og 1909, men kan godt ha gjort det seinare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Jeg har nå vært på gravplassen og funnet noen av de rette tallene. Sofie født 6 mars 1883, død 23 jan 1970. Sønnen Alf født 14 aug 1909, død 23 jan 1957. Stig, da kan vi se bort fra din 2. Sofie. Bjørn, stadig overraskelser, jeg visste ikke at Alf hadde en søster. Alf har kun etternavnet Minde på gravsteinen. Så var det Sofie da, og opphavet hennes.Takk for all hjelp så langt... Hilsen Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er vel ikkje så rart at du ikkje har høyrt om søstera. Dette er henta frå gravlagde i Bergen -1911:28370 (d:) 2108 (Begr:) 2708 Randi Larsen, egtefødt barn Fabrikarb. Ingvald Larsen (f:) 1605 1908 Bergen Nygaardsgt. 86a 1908 JK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.