Gå til innhold
Arkivverket

[#3845] Helga Johannesdtr Øvrabø f 1787 i Torvestad, Karmø


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

I bygdebok I for Skåre finner vi på side 289 som nummer 93Jon Jonsson (1815-17) Vikse d ca 1817 g 1814 m Helga Johannesdtr Øvrabø f 1787 i TorvestadHelga ble senere gift med Endre Endreson Våge Nora.Jeg finner Helga døpt 18.3.1787 i Torvestad som dtr av Johannes Øvrebøe faddere: Anders Storesund, Johannes Houschen, Engelbrecht Andersen, Martha Houge, Ingebor Olsdtr.Går jeg til bygdebok for Torvestad, Karmøy under Øvrebø, finner jeg ikke riktig noen som kan passe, men sansynlig kan det være Johannes Oddsen (side 617 i Torvestad) som kan være gift med Siri Johannesdtr (her er det tvil??)Men jeg finner ikke noe skjebne for denne Johannes, ei heller evt om nevnte Helga er deres dtr.Er det noen som vet noe rundt denne familie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Jeg har ikke noe direkte svar på det du spør om.Men kanskje noe som kan bringe deg videre.Johannes Oddson (Aadson )kan ikke jeg heller finne .Men under Vige (Vikse ?) i Skåre sokn finner en et par som kan være mor og datter. Siri Johannesdtr. 33 år Børn ?? ugift,Helge Johannesdtr. 13 år.Det ser ut til at Helge er en jente .(K)og da er sikkert navnet Helga.Det kan jo være andre trykkleifer ute og går her.Det dukker og opp andre spørsmål.Helge/a burde vært nevnt som datter av Siri ?mvh Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Under gifte i Torvastad kb (avskrift)finner en 12.4.1786 Johannes Ådsen U.(ved v.Øvrebø),Siri Johannesdatter P,Thore Nedre-Hauge,Jacob Øvrebø . Hva " (ved v. Øvrebø)" betyr vet jeg ikke.De to siste er vel såkalte kausjonister.Thore Nede-Hauge er ikke usannsynlig bror til Siri Johannesdtr. (s. 55)Torvastad bb.Jeg ser at forfatteren av Torvastad boken er usikker på om det er Siri Johannesdatter under br.6-5 på Øvrebø som blir gift med Johannes Oddsen.Under foreldrene til Johannes (s.617)nevnes ikke denne tvilen.Johannes finner jeg ikke blant døde i Torvestad kb. Det jeg undres litt på når jeg har sett igjenom kb for Torvastad og andre kb i denne perioden er at en ser aldri nevnt at folk er savnet etter skipsforlis i utenriksflåten ,eller døde under utkommandering til forsvaret.Kanskje er det der svaret på hvor Johannes endelikt ligger.Det kan jo finnes et skifte etter han.Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Skiftet etter Helga Johannesdatter Nordre Vaage ble avsluttet 25. august 1846 og følgende personer blir nevnt (mottar arv):1 Sorenskriveren 4 Spd 88 Sk 2 John Mølstrevog 2 Spd 50 Sk 3 Tollak Eriksen Vaage 101 Sk 4 Martha Christophersdatter Nordre Vaage 1 Spd 5 Møller i Haugesund 56 Sk 6 Reier Tjernagel 3 Spd 16 Sk 7 Endre Endresen Nordre Vaage 31 Spd 39 Sk 8 myndige Søn John Endresen Nordre Vaage 5 Spd 69 Sk 9 mindreaarig Søn Jens Endresen Nordre Vaage 5 Spd 69 Sk 10 umyndig Søn Johannes Endresen 5 Spd 69 Sk 11 myndige Datter Britta Johnsdatter Nordre Vaage 2 Spd 96 Sk 12 myndige Datter Mætte Endresdatter 2 Spd 95 Sk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.