Gå til innhold
Arkivverket

[#3851] Statsborgerskap med landlov?


Gjest Egil Thee Danielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Thee Danielsen

Lars Danielsen Nilsen ble født 22.09.1865 og døpt i Korskirken i Bergen 26. november. Han dro tidlig ut som sjømann, men kom tilbake til Bergen i juli 1884. Han emigrerte imidlertid 18.03.1887 til Amerika med «Stiernelinien».I emigrasjonslistene står han oppført som ‘amerikansk statsborger’. Hvordan er dette mulig? Hadde han pådratt seg et barn i ung alder og eventuelt giftet seg før han reiste tilbake til Norge? Er ikke dette nesten like usannsynlig som at han fikk statsborgerskap med landlov? Lars hadde heller ingen nære slektninger i USA på denne tiden.Et skifte i 1894 antyder at han da må ha bodd i USA, men siden det, synes ingen å ha hørt noe nærmere om Lars Danielsen Nilsen — eller hva han nå kan ha kalt seg i USA.Er det noen der ute som vet noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Kanskje jeg i første omgang burde formulere meg på en mer generell måte:1) ••• Hvordan var reglene i slutten av forrige århundre for å få amerikansk statsborgerskap? Hva slags papirer fikk man seg tildelt som beviste dette?Og:2) ••• Hvordan kan Lars Danielsen Nilsen ha fått amerikansk statsborgerskap knapt 19 år gammel — uten å ha bodd der over noen tid og uten å ha nære slektninger der?Eventuelt:3) ••• Kan LDN ha forledet norske emigrasjonsmyndigheter til å tro at han var amerikansk statsborger fordi han ved utreise i 1887 potensielt var vernepliktig?Til slutt, djevelens advokat:4) ••• Står ‘amerikansk statsborger’ feilaktig innført under LDN i stedet for under en annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Jeg fant under http://www.nara.gov/genealogy/natural.html følgende angående amerikansk statsborgerskap:As a general rule, naturalization was a two-step process that took a minimum of 5 years. After residing in the United States for 2 years, an alien could file a “declaration of intent” (so-called “first papers”) to become a citizen. After 3 additional years, the alien could “petition for naturalization.” After the petition was granted, a certificate of citizenship was issued to the alien.Det fins noen få unntak fra denne regelen, men Lars Danielsen Nilsen passer ikke under disse.Dette tjener bare til å bekrefte at her er det noe galt et eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Hei Egil T D Unnskyld at jeg kommer med et spørsmål som gjelder en etterlysning tidligere i år. Du svarte på et spørsmål ang.( Johan ) Henrich Voigt, Gift Korskirken 24/7-1735 født ca. 1710, "muligens samme Henrich Voigt, død ved Steenkiælleren, bgraved paa Korskirkegaarden 29/10-1739. med (Ane ) Marie Olsdatter, Ungkar/Pige: Barn: Wendel Magrete Voigt, født 2/3-1736, Korskirken.Har du opplysninger om disse to og/eller andre Voigt (skrives på mange ulike måter), så ville jeg vært veldig glad for å få opplyst om det. Vennlig hilsen Eva H.J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Dessverre ikke annet enn det jeg fant i DA.Kanskje du burde opprette et nytt tema hvor du helt konkret spør om f.eks. foreldrene til Johan Henrich Voigt? (Det framkom heller ikke i det innlegget du refererer til, hva som egentlig var spørsmålet).----- Så var det Lars Danielsen Nilsen og hans noe uklare amerikanske statsborgerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Egil Thee Danielsen

Idet vi nærmer oss debatt nr. 10.000 vil jeg bare nevne at det finnes svært mange interessante debatter i Digitalarkivets katakomber, debatter som man ved “Søk i tema”-funksjonen med et enkelt tastetrykk kan reaktualisere.Nå faller for så vidt ovenstående innlegg helt utenfor kategorien av “interessante debatter”, men en monolog har jo alltids et potensial…Siden det snart er gått 2 år siden jeg brakte dette temaet på bane, tenkte jeg at det kanskje var på tide å bringe det opp til overflaten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Egil Thee Danielsen

Jeg har sett at United States Federal Census for 1910, 1920 og 1930 er å finne på internett, men det krever medlemskap i Ancestry.com. Det har jeg knapt bruk for bare for å sjekke denne personen, og muligens én eller to andre. Jeg ville derfor være svært takknemlig om noen med et bein innenfor ‘ansestrya’ kunne gjøre det for meg.Lars Danielsen Nielsen eller Nilsen – begge skrivemåter er i bruk mens han ennå var i Norge. En yngre bror av ham registrerte seg som Nelson i New Zealand; Lars kan ha gjort det samme i USA. Det er vel også godt mulig at han gav avkall på mellomnavnet, og at han kalte seg Lawrence. For øvrig drukner enhver Lars Nilsen i alle danskene med samme navn – dersom han mot formodning ikke skulle presisere at han æ fra Bergen.Skjebnen til Lars fortoner seg litt spesiell med utgangspunkt i tidligere innlegg. Jeg skulle gjerne ha funnet eventuelle etterkommere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.