Gå til innhold
Arkivverket

[#3854] Ekelund


Gjest
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg har lett i mnd.er etter mine tippoldeforeldre, men finner ingen av de. Kan noen hjelpe meg? Han heter Gustav Adolf Ekelund, er født 02.11.1885 i Enebakk. Døde i Råde 09.05.1958. Hun heter Jenny Albertine Jensen, er født 02.10.1882 i Oslo. Døde i Råde 28.05.1960. Giftet seg i 1904, vet ikke hvor. De tihørte pinsemenigheten.Hilen Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Kjærsrud i Enebakk finner jeg en som muligens kunne passe med din tippoldemor.Hun er født i 1882 i Oslo. Og er fjøsstell-jente. Men du må nok sjekke i kirkebøker. Vet du om de var i pinsemeningheten før 1904? Dersom de var det så er det sikkert mulig å finne ut om pinsemeningheten vigselsrett på den tiden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Takk for tipset. Jeg skal sjekke videre der. Men hvordan kan jeg finne ut av Pinsemenighetens Vigelsesrett? Jeg er ganske sikker på at ivertfall en av de må ha tilhørt den før de gifta seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei Nina Er du helt sikker på at Gustav Adolf Ekelund var født i Enebakk? Folketellinga for 1900 viser ingen ved dette navnet i Enebakk. Men i Trøgstad kommune i Østfold, på gården Sæter, finnes en Gustav Ekelund, født i 1885. Han var "Tjenestegut jordbrugsarbeider". Han er født i Høland i Akershus. På plassen Ekelund, under Sæter, finner vi nok resten av familien hans: Andreas Ols. Ekelund, f. 1836 i Høland. Karoline Ekelund f. 1853 i Rødnes. Her er også oppgitt 5 barn, altså søsken til Gustav. Hilsen Astrid Gran Skjæret, Enebakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Tusen takk for hjelpen! Men det som er ekstra morsomt, er at jeg fant akuratt det samme forrige dagen. Og med litt hjelp av eldre slektinger, viser det seg at det stemmer. Dette er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei igjen. Ja dette var dobbelt morosomt. Grunnen til at jeg tenkte på Båstad (Trøgstad kommune) da jeg så innlegget ditt, var at min farfar var fra en plass som het Gran, også under Sæter. Han snakket ofte om Ekelund og min far, som nå snart er 78 år, kan huske bestefar fortalte at han og Gustav Ekelund bygde vannmølle i en bekk som gikk i mellom de to stedene hvor de bodde. Med internett blir ikke verden så stor. Lykke til videre. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Takk for historien. En ting er at det er gøy å finne slektningene ved navn, men å høre og lese historier om dem, er ekstra morsomt. De blir mye mere "levlige" da. Faren min kunne forresten huske at det var blitt snakket om Gran gård og. Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.