Gå til innhold
Arkivverket

[#3861] Larsen/Olsen Askøy/Alversund


Gjest Stig Samuelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Samuelsen

Fra en kusine av min mormor er jeg blitt tipset om å undersøke litt omkring Jakob Olai Larsen og Josefine Olsdtr, som skal være min oldemors foreldre. Dessverre er biblioteket stengt til ut i oktober (tror jeg), så jeg får ikke sjekket dette nå, men skulle gjerne hatt litt mer data før jeg skal besøke henne om en ukes tid.Det gjelder Jakob Olai Larsen (arbeider), som skal være født i Askøy i 1876 og Josefine Oline Olsdtr fra Alversund f 1878, og gift i SK Mai 12 1901. (ifølge kusinen var Josefine fra Askøy?)Ved hjelp av digitalarkivet har jeg funnet en Josefine Oline Olsdtr fra Alversund f. 1878 i tjeneste på gården Lien i Askøy. Konen i huset heter Elisa Serine Olsdtr fra Alversund (kanskje en søster).Ellers vet jeg at Josefine var 9 år da moren døde. Hun fikk en stemor hun ikke kom overens med, og reiste derfor tidlig hjemmefra.Jakob Olai Larsen har jeg muligens funnet i folketellingen 1900. Hans foreldre er oppgitt til å være Lars Olai Jakobsen f. 1855 Hammer og Anne Marie Andersen f. 1838. Gård: Fudalsmuren. Tale Malene Larsdatter, som bor på samme gård kan kanskje være Lars Jakobsen sin mor.Jakob Olai Larsen skal ha vært stall-mester på nøstet. De var to stall-mestere som skiftet på å ha vakt. Så var det en kveld at den andre skulle ha vakt at det begynte å brenne der. Jakob fikk skylden, og tok livet av seg. Han hengte seg i et tre og ble funnet i Isdalen(?)/Indalen(?) flere måneder senere. Dette skjedde i 1930, og hans dødsdag er i digitalarkivet oppført til å være ca. 30 mai 1930. Jeg har tidligere prøvd å finne ut mer om denne brannen i Bergens Tidende. Og det var en storbrann i Bergen da, men den skal ha oppstått i Riebers lager, og jeg tror derfor det må ha vært en annen brann.Ønsker opplysninger om overnevnte hendelse og personer. Dersom noen hadde har tilgang til kirkebøker fra Askøy/Alversund/Hammer og kunne gjort et oppslag, så hadde det vært kjempe flott. Jeg håper å få en mengde informasjon av min mormors kusine på over 80 år vedrørende etterslekten, men det hadde vært kjekt å få gitt hun noe igjen på denne siden av slekten også.- Stig -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Han du nemner er nok truleg faren. Her har du familien slik eg har den i mitt register (ekteskap og 4 born):AS2572,0,Lars Olai,Jakobsen,Strømsnes,Uk/Selveier,Hammer/Aastveit,8/6-55,Pige,Anne,Andersdatter,Strømsnæs,Eivindvik/Unneland,3/8-39,,,2506,1874AS2572,1,Lars Olai,Jakobsen,Strømsnæs,,,,,Anne Marie Andersdtr,,,,Selveier Hjemmedøbt 22/8 døde,Jakobia,2208,,1874AS2572,2,Lars Olai,Jakobsen,Strømsnæs,,,,,Anne Marie Andersdtr,,,,Gaardmand Hjemmedøbt 7/1,Jakob Olai,0701,0901,1876AS2572,3,Lars Olai,Jakobsen,Strømsnæs,,,,,Anne Marie Andersdtr,,,,Gaardmand,Andreas Berntin,0702,0203,1879AS2572,4,Lars Olai,Jakobsen,Strømsnæs,,,,,Anne Marie Andersdtr,,,,Gaardmand,Ida Andrina Malene,3001,0402,1883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nei, ikkje det eg veit. Men dei ligg no i det familie-registeret eg held på å ordne (på grunnlag av registrert materiale frå SAB) for Askøy - med førebels kring 15.000 døypte og 5.000 ekteskap.Eg skal forresten ha det med meg og gjere det tilgjengeleg på "slektsdagane" i Bergen no laurdag og sundag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.