Gå til innhold
Arkivverket

[#3865] Har noen bygdebøker fra Tveit i Fusa?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg tror jeg har funnet foreldra til min Ciri/Sigrid Larsdtr Tveit (ca.1725 - 1798) som ble gift (1756) med Hans Knutsson Tysse(1733 - 1794) Jeg mener det er Lars Olsen Tveit fra Fusa og Sirj Olsdtr Olland fra Samnanger som ble gift i 1709. Sirj var antaglig da antagelig fra Årland i Samnanger som ble kalt Olland i gammel tid (men finner ingenting om henne i Samnanger bygdebøker) Ciri/Sigrid og Hans hadde 6 barn, blant de eldste ble to oppkalt etter besteforeldra på farssida, så hvorfor skulle en da ikke anta at de to yngste : Lars og Sigrid var oppkalt etter foreldra på mors sida. Jeg har lett igjennom alle gifte på steder Tveit og dette er det eneste paret som passer med tid og navn. Er det noen som har bygdebøker derfra og kan slå opp for meg? mvh Kjellaug Robberstad Petit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

Hei igjen. I bygdeboka står det at Lars og Siri vart gifte i 1708 og budde på Lunde 3 i Os kommune.Diverre er ikkje borna deira med i mi bygdebok,så du lyt få hjelp av folk som kan sjå etter i Os for deg. Dersom du finn ut at dette er det rette paret,kan eg hjelpa deg litt vidare. Helsing Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det er ikkje nemnt noko om ei dotter Sigrid/Siri i Os-soga, men det bør nok undersøkjast i kyrkjeboka likevel. Kona til Lars, Sigrid, døyr nemlig i 1727 og han giftar seg opp igjen. Det vil vera vanleg at ei dotter i dette ekteskapet er oppkalla etter den avdøde kona. Men sikker kan ein jo ikkje vera:-)Ein må nok inn i kjeldene her. Det at Sigrid Larsdotter er skriven Tveit då ho giftar seg i 1756, treng på si side ikkje tyda noko anna enn at ho _tente_ på ein gard Tveit. Men ho kan jo og ha vore ei husmannsdotter frå Tveit i Samnanger - denne kategorien folk er ofte dårleg handsama i bygdebøkene. Det finst mange andre alternativ også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for gode tips Elin og Jo Rune. Bør jeg da lete i kirkebøker fra Os eller fra Fusa? Denne Ciri/Sigrid som er min morfars tipp oldemor er oppsatt i samnanger boka med heller usikker fødselsdato, "omlag 1725" står det, hvis denne andre Siri døde i 1727 kan det jo være at hun døde da jenta kom til verden og at Lauskard har fødselsdatoen sånn 'omlag' som han sier. vh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Etter kva eg hugsar er vel Os, Fusa og Samnanger delar av eitt og same prestegjeld på denne tida, nemleg Os. Men eg kjenner ikkje kyrkjebokfordelinga her - den vil du finna på Riksarkivets sider under katalogane for mikrofiche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.