Gå til innhold
Arkivverket

[#3867] Hvordan finne det nye navnet i USA


Gjest Diis Bøhn
 Del

Recommended Posts

Gjest Diis Bøhn

Vet noen hvordan jeg kan finne ut hva den 24. år gamle Gina Vestengen fra Asker som reiste til Nord Dakota 26.6.1903 brukte som etternavn da hun kom til USA? Finnes det noe register over emigrantenes nye amerikanske navn? (Jeg har allerede forsøkt å søke på alle tenkelige -sen og -son varianter på etternavnet, siden Ginas far het Anton, uten hell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Har du i det heletatt noen opplysninger om henne der borte? Om hvor hun havnet i ND f.eks? Siden hun dro dit alene var det kanskje andre slektninger der allerede? Det nærmeste må være å lete i 1910-census for ND, men da bør du vite i hvertfall hvilket "county" hun havnet i. Kanskje Norway-List er noe for deg? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Nina Møller Nordby

En gammel sak, men er du fremdeles like nysjerrig på hvilket navn hun brukte?-----Gina Westengen, 24 år, ankom Ellis Island den 12.juli 1903 med båten 'SS Cedric'. Hun står oppført som male altså en liten skriveleif.Her er manifestet og Gina på linje 14 Lenke . Som du ser skulle hun til sin onkel Fingar G. Skardet (?) i Wyndmere (?) Nord Dakota. Nærmere adresse finnes i manifestet. Jeg er litt dårlig på 'krøllskrift' så noen får finlese det hele.Det finnes nok ikke så mange Fingar'er så han skal du nok kunne spore. Var onkelen fra Nore/Sigdal eller Næs i Hallingdal? Det ser ut til at det var der Fingar var mest vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Diis Bøhn

Takk - dette var flott. Vi har funnet slekta i USA- og hadde sommeren 2002 et slektsstevne for over 400 etterkommere etter Kjerstine og Guttorm Jallen/ Skare fra Gol. Fingar var fra Gol og seks av ni unger utvandret til USA, hovedsakelig North Dakota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.