Gå til innhold
Arkivverket

[#3875] Kilder Oslo/Aker, begynnelsen av 1800-tallet


Gjest Barbro E. Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbro E. Johnsen

Jeg har funnet noe personer bosatt "paa Leret" i 1817 da deres sønn ble døpt i Aker kirke. Leret lå på den tiden i Aker og er ikke med i folketellingen over Christiania fra 1815. Kirkeboka gir ingen indikasjoner på hvor disse menneskene kom fra eller hva de drev med. Jeg har kikket litt bakover i Akers kirkebok uten å finne noe giftermål på disse. Finnes det noen andre/bedre kilder for Oslo og Aker fra den tiden?MVH Barbro E. Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Leret per 1817 heter idag Grønlandsleiret, og strakk (strekker) seg fra Tøyenbekken til Schweigaardsgate. Det fins en folketelling som dekker Leret fra 1834 (Oslo byarkiv, Aker manntall). Sorenskriverarkivet (i Statsarkivet i Oslo) har bl a dødsfallsprotokoller, skifteprotokoller mm. som dekker området. I Oslo byarkiv ligger det også regnskaper for Aker herreds fattigkommisjon, som begynner allerede ved midten av 1700-tallet. Der finner du fattige på Leret som mottar støtte. En av de vil\ktigste kildene burde imidlertid være kirkebøkene for Akershus slottsmenighet (Slottskirken). Grønland med Leret soknet til Akershus slottsmenighet fra 1734. En betydelig del av kirkeboksinnførslene her gjelder folk på Grønland mm. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbro E. Johnsen

Tusen takk for utfyllende svar. Jeg har tidligere lett i Akers kirkebok fordi sønnen var døpt der, jeg var ikke klar over at Leret hørte til Slottsmenigheten.Hilsen Barbro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.