Gå til innhold
Arkivverket

[#3877] E: Johannes Ersland f. 1845 i Skånevik


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

For en Amerikansk dame etterlyser jeg de følgende: Johannes Ersland f. i Skånevik 1845 hans kone Gunnila(ell: Gunhilda) H. Fargerland f. 1855 deres barn: Edward 1873 / Nellie 9/7 1845 /Henry 1877 / Gustie 1878/80 /Inge 1880/81Disse menneskene skal ha emigrert til Amerika ca 1881. Jeg har personlig ikke funnet dem noen steder, har lett i folketellinger, emigrant lister osv. Hun aner ikke hvor hennes tipp oldemor Gunnila kom fra. Det gjør det hele værre, da det bare i Hordland er 1000 er av Gunnile, Gunhilde, osv. De skal ha bodd i Bergen da barna ble født, men det er heller ikke noe sikkert. Jeg har kikket etter Ersland i Skåneviks folketelling, men finner ingen ved det navnet. Er det mulig at dette kan finnes i en bygdebok fra distriktet? Hun ville være takknemlig for all hjelp. mvh Kjellaug Robberstad Petit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei, jeg har funnet gården Ersland i Stadsbygden. De som bodde der hadde en sønn som het Johan An. Ingebrgtsen, men fødselsåret stemmer ikke med ditt. Johan er i 1865 ft født ca 1856.Fagerland i 1865. Valestrand, Stordøren. Stordø, Hordaland. De hadde en datter med navn Gunhilde, født ca 1849.Om det er disse du leter etter vet jeg ikke men, de er kanskje verdt et forsøk ?.MVH Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ivar Rotvoll Tautra

Johannes Ersland var fødd i 1845 på Ersland i Holmedal sokn, Skånevik. Foreldra hans var Åmund Tøresson f. Skarvaland (1806-1882) og Ågota Johannesdtr f. Smidal (1812-1875). Dei bygsla plasset Stykkje (det seinare bnr 7) u. Ersland frå 1836. Sjå Skåneviksoga I s. 189. Om sonen Johannes står det at han var fødd 1845, busett i Amerika og gift med "Gunnela H. Fagerland".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mange takk for hjelp, det er nok disse sistnevnte som er de vi leiter etter. Jeg går ut i fra at det ikke er noen flere opplysninger om denne Gunhilde H Fagerland? Jeg har lett etter Fagerland og finner det kun på Stord, ikke noen som passer med alderen der dessverre. mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ivar Rotvoll Tautra

Det finst òg Fagerland i Åkra i Rogaland. Folketeljinga 1865 gir ingen passande person der heller, diverre. Men bygdebøkene kan ha fanga opp folk som - av ulike årsaker - ikkje har kome med i folketeljingane. Eg har korkje Valestrand (Sveio I) eller Åkra-boka for handa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Har heller ikkje Sveio bygdebok for handa her, men ei avskrift (kladd) frå desse. Mormor mi heitte Hanna Marie Fagerland som jentenamn. Ho kom frå Fagerland i Valestrand (registrert under Stord tidlegare), no under Sveio. I denne avskrifta finn eg ei Gunhild Fagerland født i 1853 og gift i Amerika. Far hennar heitte Haldor Johannesson Fagerland(1791 -1862).(Dette kan jo stemma med H. Haldor var bror til min tipp tipp oldefar på Fagerland sida. Gunhild var yngst av 10 søsken og frå Haldor sitt 3. ekteskap. Mora heitte Eli Ingebrigtsdatter Straumøy. Kan dette vera den Gunhild du leitar etter ? Eg har ikkje sjekka desse opplysningane mot folketeljingar ol. frå internet. Dei var nedskrivne for ein del år sidan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Ser også av det her har oppskrive at dei fleste av Gunhild sine søsken døde som små eller ganske unge. Her er ei oversikt: Marie f. 1821 gift Solheim, Johannes f. og d. 1823, Johannes 1824-1843,(Alle frå 1. ekteskap) Mattias 1827-41, Anders 1829-47, Halvdor 1831-49, Knut 1833, reiste til Amerika, Ingeborg 1838-44 (Alle frå 2. ekteskap), Ingeborg Aseline 1851 gm. Andreas E. Melkevik, Stord, til Amerika, Gunhild 1853 til Amerika Slik det her ser ut var både faren og dei fleste søskena til Gunhild døde før folketeljinga i 1865. Broren Knut var kanskje reist til Amerika og eldste søstera Marie gift. Dei som kanskje kan finnast i 1865 teljinga er er Gunhild, søstera Ingeborg og mora Eli. Sidan faren var død kan dei kanskje vere flytta bort frå Fagerland eller registrert ein annan stad ? Eg finn tanta til Gunhild, Malene Eivindsdatter under Fagerland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Prøver meg igjen : Under folketeljinga 1865 finn eg følgjande: Valestrand, Stordøen, Gardsnamn: Støen Eli Ingebrigtsdatter 43 år, Ingeborg Haldorsdatter 15 år og Gunilde Haldorsdatter 13 år. Dette ser ut til å vera dei same personane som eg har nedskrive under Fagerland i avskrifta frå Sveio bygdebok, antageleg har enka Eli måtta flytta bort frå Fagerland då mannen Haldor døydde i 1862.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei der på Bømlo-:) Jeg tror dette er den rette, takk skal du ha Helga. Nå har jeg og fått "bekreftelse" via en annen kilde. Dersom du har mer om hennes familie bakover, kunne du kanskje sende dette til meg personlig? mailto:kelly.petit@wanadoo.fr Denne Eli var hans tredje kone og de må vel ha flyttet fra gården da mannen døde, som du sier. Det er fantastisk hvor mye hjelp en kan få her og på no.etterlysing. Anita Brown, som denne damen heter er overveldet og ber meg takke dere så mye. mvh Kjellaug (x-Bømling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har fått nok et brev fra Anita Brown med andre spörsmaal. Jeg kopier brevet under slik at de som vet kan faa se det:'1. JOHANNES1 ERSLAND was born 1845 in Norway ??Skarvaland, and died 1927 in WI1. He married GUNHILDA HALDODAUGHTER FAGERLAND. She was born 1855 in Norway, and died 1945 in WI.Notes for JOHANNES ERSLAND: [Ersland.FTW]Information from Delos Johnson Information from Skaneviksoga Children of JOHANNES ERSLAND and GUNHILDA FAGERLAND are: 2. i. JOHN MARTIN2 ERSLAND, b. January 09, 1886, Yorkville, IL; d. September 12, 1948, Ladysmith buried Glen Flora Cemetary, WI. 3. ii. EDWARD ERSLAND, b. June 1873; d. Beloit WI. 4. iii. NELLIE ERSLAND, b. September 07, 1875; d. Brodhead WI. iv. HENRY ERSLAND1, b. 18771.Notes for HENRY ERSLAND: [Ersland1.FTW]Information from Delos Johnson v. GUSTIE ERSLAND1. vi. INGIE ERSLAND1. 5. vii. ANNABELLE ERSLAND, b. January 09, 1888, St Paul MN; d. July 21, 1970. viii. LOUIS ERSLAND1, b. 18901. 6. ix. HILDA ERSLAND, b. Rockford ILMy dad always said that John was born on the boat over to America, but if one were to take the 1920 census into consideration, he could not have been. The 1920 census says Johannes and Gunhilda came to the United States in 1881 and were nationalized in 1882.Questions to find answers to. 1. What ship did they arrive in? 2. Where did the ship anchor? 3. How were they listed on board? 4. If the children listed above were born in Bergen as is believed by the dates, where were they born and what is the exact date? 5. What was the first name of Johannes’s sister who married a Larson and arrived to the states earlier? It is said that Johannes and Gunhilda moved from Illinois to Wisconsin because he had a sister already living in Glen Flora.' Jeg vet ikke om noen kan svare paa disse spörsmaala, selv kan jeg ihvertfall ikke hjelpe her. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo KjellaugDette er trolig din Johannes og Gunhilde ved FT1875. Da bodde de på Fjelberg. Lenke Så dødsannonsen i Bømlo-nytt. Kondolerer.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Roald. Hun fikk et langt og godt liv.Ogsaa takk for linken,skal sende den videre.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Helga Kallevik

Hei!Kom til å tenkja på denne debatten då eg såg ny database i dag LenkeHer er ekteskapet til Gunhild Haldorsdatter Fagerland og Johannes Amundsen Ersland, Skånevik mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.