Gå til innhold
Arkivverket

[#3881] Modum 1801 1865 endring i gårdsnavn, sogn, etc


Gjest tom askeroi
 Del

Recommended Posts

Gjest tom askeroi

I tellingen 1865 for Modum finner jeg gården Moen i Heggen sogn, Mælum skoledistrikt. Jeg kan egentlig ikke finne noe av dette i 1801-tellingen. Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg skal "konvertere" 1865-opplysningene til 1801-opplysninger, eller er gården gården, sognet osv "nytt"?. Jeg kan jo gjette på at gården er skilt ut fra en annen, men sognet? På forhånd 1000 takk for alle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I 1801-tellinga oppgis alle gårdene å ligge i "Modum sogn". Nå er det vel ikke noe sogn i Modum som heter Modum (det er Heggen, Snarum og Nykirke), så konklusjonen må være at de ikke er gjort skille på sogn i 1801-tellinga for Modum.Dersom du i 1801-tellinga velger gårdsnavn og inneholder "moen", får du fram "Paa Vinjemoen Arbeidernes Vaanningshuuse Ved Blaaefarve- Værket Under Fossum" som eneste treff. Siden blåfarveverket vel ligger i Heggen, er det kanskje denne moen du er på jakt etter?Men ved å søke på gårdsnavn som inneholder "moen" i 1900 viser det seg at det tross alt er en del stedsnavn med "moen" i seg i Modum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Jeg spurte nok litt klønete første gangen for det er gården (ikke bestemte folk) jeg er på jakt etter i 1801 (og forsåvidt 1765) tellingen. Men takk for forsøket, Kristian. Mvh Tom Askerøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest tom askeroi

Siden sist er det kommet til endel "Modum-proffer" på andre spørsmål - så det går kanskje an å ta opp igjen spørsmålet etter gården "Moen" (1865-tellingen) i 1801/1765? Jeg prøver å følge gårdens historie bakover, men finner den altså ikke før 1865... Håper på mere hjelp. mvh tom Askerøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Javisst finnes Modums historie (i ca 7 bind) på Deichmann her i Oslo. Jeg skal selvfølgelig ikke påstå at jeg har lest dem fra perm til perm, men jeg fant ikke frem. Bøkene er forøvrig svært gamle og omtaler kun (?) eierne/brukerne og lite (ingenting?) om øvrige slekt. Eller finnes det nyere bygdebøker som jeg ikke har sett? Øynene er jo det første en blir blind på... mvh tom Askerøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.