Gå til innhold
Arkivverket

[#3882] Navn på 1600 tallet


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Kan noen fortelle meg om hvor i landet man brukte navnene: Fingolf,- Tora - Kittil - Johannes - Hans. på 1600 tallet?Er det noen av dalførende som Gulbrandsdalen - Nummedalen - Hallingdalen eller andre steder som "matcher" bedre??mvh Tormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest David Widerberg Howden

Klarte ikke å finne noe om FINNGOLF-men er nok det samme som det norrøne Finolfr(Finnulv).TORA Opphavelig kallenavn til Tor. Brukt på Odda i Hardanger 1677. I navneoppskrifter fra 1740-åra også i Oslo bispedømme,Rogaland,Vikør i Hardanger,og Sogn.KITTIL-Norrønt Ketell(Kjetil). I navneoppskrifter fra 1700-årene,ble dette navnet brukt i Vestfold,Bergen,Moss,Østfold,Oslo bispedømme,Ringerike,Telemark,Numedalen,Sandsvær,Romerike-nesten hele Østlandet-Navneformen KITTIL mest brukt i Østfold.mens KETILL mest brukt over hele Østlandet.JOHANNES-er brukt for det meste over hele landet fra Nordmøre sørover langs kysten og inn til Oppland og Ringerike.HANS-Korform av Johannes, på 1300-tallet fantes Hans Vest-og nordafjells-men på 1600-tallet hadde det nok samme utbredelse som Johannes.HÅPER JEG HJALP DEG LITT DA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Kidel var i bruk i Sirdal på 1600 tallet,for eksempel Kidel Ljødesen Feed,nevnt fra 1611,død ca.1644,sønn av Ljøde Kidelsen Espetveit. I de omliggende bygder er også Kidel brukt tidlig.Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Fant ikke noe spesielt om Kiddel-Det er nok av samme rot som Kittel som er det samme som Ketell- se under Kittil.Navnet Ketil blir jo på Agder/Rogalandsområdet uttalt 'Kedil'-Enten kan Kiddel komme av dansk påvirkning-eller kansje påvirkning fra den 'Bløde kyststribe'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei og takk.Bakgrunnen for spørsmålet er at noen av mine aner flyttet fra Norge til Sverige midlen av 1650 årene.Det var Tora Fingolfsdatter født ca. 1600 - 1620? og Hassel Gulbrandsen født ca på den samme tiden.Hassel er svensk for Hans eller Johannes.De hadde minst et barn: Kiættell som var født i Norge 1644.Det står i den svenske kirkeboka hvor de kom fra , men for meg er det umulig å lese. Mange svensker har prøvet å hjelpe meg.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Ad Fingolf: Min bestefar - født i Larvik 1887 - har (som den eneste i FT 1900) Fingolv som fornavn nr. 2 (etter Ole, som var oppkalling etter hans morfar). Selv skrev han det Fingalf. Jeg vet ikke hvorfra de tok navnet. Slekten hans kommer tilbake til 1600-tallet stort sett fra søndre Vestfold inkl. Lardal og grenseområdene over i Telemark, men jeg har ikke støtt på navnet hos andre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Navnet Fingolf kan jo rett og slett være en avledning av Finnulv som betyr Finne(folkenavnet)+Ulv(dyret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.