Gå til innhold
Arkivverket

[#3893] Alma Eugenie Albertine Anker, f.1869 i Halden - op


Gjest Torun S. Soknes
 Del

Recommended Posts

Gjest Torun S. Soknes

Håper noen kan hjelpe meg litt videre med en sak: Alma Eugenie Albertine Anker ble født 20.10 1869 i Halden (Idd prestegjeld). Hun var født utenfor ekteskap av Marie Stina Johannesdatter og Theodor Anker. Marie Stina var visstnok tjenestepike ved Rød herregård, og møtte Theodor der. Problemet ligger i å fastslå identiteten til disse to sistnevnte. De giftet seg aldri, og dermed mister jeg en viktig kilde når det gjelder å vite fedrenes navn. Jeg mener å ha funnet Marie Stinas foreldre, mye basert på faddrene ved Almas dåp. De befinner seg sannsynligvis i Fredrikshald, hennes far heter Johannes Hjelte og er født i Sverige (i likhet med de fleste i denne familien), og hans kone heter Karen Andersen (en av faddrene).Theodor, derimot, er verre... Han skal være født i Drøbak rundt 1847, men så vidt jeg har kunnet bringe på det rene finnes det ikke kirkebøker for døpte i Drøbak i denne perioden? Kikket på konfirmasjonslistene, hvor jeg fant en Theodor Gunnersen f.10.10.1847, konfirmert i 1862, sønn av Gunner Thronsen og Marit Mallene (Ekle...?). De to sistnevnte finner jeg ikke i noen folketelling, og de må enten ha dødd ung eller fått barn veldig sent.Nå er Thronsen et navn som ofte dukker opp i forbindelse med Rød herregård og Anker-familien, så det er slett ikke umulig at dette er rett mann. Men jeg klarer altså ikke å få en sikker identifikasjon basert på disse opplysningene, og kommer uansett ikke videre på denne linja. Så håpet er at noen vet noe om denne Theodor Anker og hans avstamming. Han skal ikke ha hatt fast bosted på Rød, han var bare på besøk da han møtte Marie Stina. I FT 1865 er han handelsbetjent i Fredrikstad, det samme er oppført i kirkeboka ved Almas dåp.På forhånd takk! Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Har du sett i FT 1865 for Fredrikstad?Der finner du 1 stk. Theodor Anker, 19 år gml., handelsbetjent og født i Drøbak.Alderen stemmer godt med din Theodor Gunnersen, f. 1847.Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Som jeg nevner i mitt første innlegg, så vet jeg at 'min' Theodor Anker befinner seg i Fredrikstad som handelsbetjent i FT 1865. Problemet ligger i å finne ut om dette er samme mann som den Theodor Gunnersen jeg fant i konfirmasjonslistene for Drøbak i 1862...Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Målet med mitt innlegg var å bidra med positiv informasjon, ettersom det ikke eksplisitt stod at han (Theodor Anker) befant seg i Fredrikstad som butikkbetjent i 1865.Men for å komme videre --- :Hvis Theodor Anker giftet seg på et senere tidspunkt, er den aktuelle kirkeboken trolig den beste måten å finne ut om Theodor Anker og Theodor Gunnersen var en og samme person. Dersom boken er skikkelig ført skal farens navn være skrevet inn.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.