Gå til innhold
Arkivverket

[#3897] Har noen muligheter til å slå opp i kirkebøker fra


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg tror jeg har funnet foreldra til min Ciri/Sigrid Larsdtr Tveit (ca.1725 (?) - 1798) som ble gift (1756) med Hans Knutsson Tysse(1733 - 1794) Jeg mener det er Lars Olsen Tveit fra Fusa og Sirj Olsdtr Olland fra Samnanger som ble gift i 1709. I så tilfelle skulle Ciri/Sigrid være å finne i kirkeboka fra Ous ca 1723. Takk for eventuell hjelp. mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Stian Søvik

Vil det si at Ciri/Sigrid Larsdtr Tveit & Hans Knutsson Tysse slo seg ned i Os? Vet du navnet på plassen/gården? For da kan jeg muligens hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

Lars Olson Tveit, Fusa vart i 1708 g.m. Siri Olsdtr.Aadland,Fusa. (Det er Ådland både i Fusa og Samnanger)I fylgje bygdeboka budde dei på Lunde i Os.Helsing Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til Kjellaug: Eg har bygdebøkene for Os kommune (gards- og ættesoga), og har også høve til å slå opp i kyrkjebøkene for Os, men: Kva er det du er på jakt etter?, kva er det du vil vita??Eg har allereie lokalisert Lars Olsen Tveit og Siri (Sigrid) Olsdtr. som brukarar på garden Lunde, Søre Neset krins i Os sokn; så dersom du spesifiserer kva du ønskjer å vita, så kan eg prøva å hjelpa deg.Mvh, Terje Hatvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det viste seg at jeg var helt på feil spor her. Foreldra til Sigrid/Ziri/Siri er Lars Torsteinsson Langeland og Synneva Olavsdtr Fossmark. Sigrid ble gift med Hans Knutsson Tysse i 1756 og de hadde disse barna: Born:1. Krist f 1757. 2. Synneva f.1759, sinnsjuk livde i 1801. 3. Knut f. 1761 g. 1789 m. Barbra Nilsdtr Holmefjord. 4. Marta f. 1765 g. 1789 m. Knut Knutsson Svensdal. 5. Lars f. 1764 g. 1792 m. Gunnvor Andersdtr Haga. 6. Sigrid f. 1768 g. 1792 m. Johannes Andersson Haga. Ziri Larsdtr Langeland var døpt i Samnanger i 1929 (20.2, men datoen var litt vaskelig å se ifølge Geir Eide som fant den), faddere: Ole Norbøe, Engelbrecht Høysate, Ragnele Børdalen, Anna Tveit, Guri Svensdalen. Hun ble konfirmert i 1746, men nå er navnet hennes skrevet Ciri Larsdtr Tveit, som det og er skrevet da hun giftet seg i 1756. Sigrid/Ziris far døde i 1731 og Synneva ble oppatt gift med Johannes Andersson Børdal. De flyttet til Tveit, som forklarer hvorfor Sigrid/Ciri senere ble kalt for dette navnet. I bygdeboka står Synneva først, men det er galt. I kirkeboka står Christi først. Jeg har mye mer 'bakover' her, så dersom noen er interessert, vennligst ta kontakt: kelly.petit@wanadoo.fr Ellers takk for alle innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Javel,det er jo en annen sak. For den Siri/Sigrid Olsdtr. du først spurte etter døde nemlig i 1723 -uten å få fått en datter Siri med mannen Lars. Derimot fikk de andre barn, bl.a Ola og Villum.I tillegg til den problematikken som jeg ser du er inne på - nemlig at man tok etternavn etter steder man bodde/var i tjeneste (etternavnet var mao. en bostedsadresse), så vil jeg med henblikk på skrivemåten av de enkelte gårder påpeke at f.eks. Tveit og Ådland finnes i rikt monn i det gamle Ous prestegjeld. Tveit-gårder i de fem soknene som hørte til dette prestegjeldet: i Os: Tveit, gnr.75. i Samnanger: Tveiterås, gnr.28, Tveit, gnr.29. i Fusa: Tveiten, gnr.4 i Hålandsdalen: Tveita, gnr.65, Tveitnes, gnr.71. og i tillegg gnr.68, Berlandstveit. i Strandvik: Tveit med skomTveit, gnr.108.varianter av Ådland: i Samnanger: Ådland, gnr.17, Ulland, gnr.38 i Fusa: Ådland, gnr.15.Oversikt over matrikulerte gårder finner du eksempelvis i Matrikkelutkastet fra 1950 som finnes under posten "nyttige lenker" til DA, kan være greit å ha for hånden nå og da.PS: Ådland og Ulland ligner jo ikke på hverandre og skal selvsagt ikke kunne forveksles i Moderne norsk språkdrakt. Men, som du selv vil se - begge deler kan bli til Olland eller Odland. Så det gjelder å være påpasselig -.Lykke til videre, mvh. Terje Hatvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk i allefall for at du prøvde å hjelpe-:) Jo, du har helt rett, man må være temmelig ops på at skrivemåten har forandret seg nokså mye og at der finnes mange varianter av samme navn rundt om i kommunene. mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.