Gå til innhold
Arkivverket

[#3908] Bernhardus von Krogh


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med opplysninger om Bernhardus von Krogh. Han skal være født i Lybeck i Tyskland, og kom i midten av 1600-årene som kaptein til Danmark, senere til Norge. Lurer på om han var gift og eventuelt med hvem, og hvem hans foreldre var og hvor de kom fra, eventuelt andre opplysninger om han eller hans aller nærmeste familie. Muligens skal en av hans etterkommere være Lukretia von Krogh ( men det vet jeg ikke helt sikkert ). Hun skal ha vært bosatt i Indre Sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bernhardus von Krogh (død ca. 1676) og hans slekt skal bl.a. være omtalt i Danmarks Adels Aarbog 1898 og 1946.I Norsk Tidsskrift for genealogi ... bind II (1920) fortelles det at Bernt (Bernhardus) von Krogh var født i Lübeck ca. 1600 'og søn af Georg (eller Jürgen) von Krogh (Kroge), en tysk officer, som senere gik i dansk tjeneste, og som forresten ogsaa havde en anden søn, Heinrich von Krogh (Kroge), der boede i Lybæk, hvor han var gift og havde børn.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Tusen takk for hjelpen. Jeg får se om jeg får tak i Danmarks Adels Aarbog; er boken å finnes her i landet, eller må man låne bøkene via biblioteker i Danmark? Hvor og hvordan får man tak i Norsk Tidsskrift for Genealogi, kan de kjøpes / lånes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Universitetsbiliotekene har sikkert Danmarks Adels Aarbog, Riksarkivet sikkert også. Statsarkivet i Bergen har ganske mange, men dessverre ikke de fra 1898 eller 1946.Norsk Tidsskrift for Genealogi har vi (SAB), og sikkert mange andre institusjoner. Dersom jeg har en postadresse å sende kopier til, vil det være enkelt nok å skaffe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
  • 8 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.