Gå til innhold
Arkivverket

[#3909] Hans Erichsen g.m. Catharina Brun


Gjest Arne Grøndahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Grøndahl

I FT 1801 for Bergen finner jeg Hans Erichsen g.m. Catharina Brun (datter av Johan Nordal Brun). Dette paret er mine 3x tipp oldeforeldre.Catharina har jeg rimelig kontroll på, men er det noen som kjenner til Hans Erichsen's faderlige opphav og hvor han kom fra ?mvh. Arne Grøndahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hans Eriksens faderlige opphav het Thomas Eriksen. Han finner du f.eks. ved å søke på fødsel/dåp for Hans Eriksens bror Thomas (f. 1780) i kirkebøkene for Bergen. Kjøbmann Thomas Eriksen døde i Bergen i juli 1795 42 år og 6 mndr gammel.Jeg har ikke klart å finne giftemålet med Lucia Maria Lorentsen (Lorentsdatter?) eller fødsel/dåp for sønnen Hans i Bergen, så trolig var Thomas Eriksen (kona også) ikke derfra.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I følgje Ingvald Fluge sin artikkel om garden Hop (på Askøy) i eit jolenummer av "Askøy Tidend" ein gong tidleg på 1950-talet, var Thomas Erichsen danske. Han var "ein av dei rikaste kjøpmenner i Bergen", står det. Han kjøpte Hop i 1792 og bygde i 1793 det "sjeldsynte, overlag vakre og kostesame huset som enno står. (=p.t. "Helseheimen" på Ask). "T.E. sjølv fekk ikkje njota herlegdomen so mange år. Han døydde i 1795, berre 43 år gamal ... Enkja hadde eigedomen til 1807, og skøytte då til sonen, som og heitte Thomas. Han var eigar i berre 5 år, og selde i 1812 til kjøpmann John Nicolaysen som var gift med systri hans."Her er det altså ikkje berre snakk om Thomas (og Hans), men òg ei syster, som altså var gift med J.N.Om du er interessert i kopi av det eg har av artikkeltilfang, kan du sende meg adressa di på epost: fndbred@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Thomas Erichsen fra Flensborg tok borgerskap som kjøpmann i Bergen 16. september 1777. Da han døde i 1795 ble det selvsagt rykket inn dødsannonse, og der står det at han var født i Flensborg 23. desember 1752, at han hadde vært "norsk" handelsmann i 25 år, at han hadde vært "representant" i Bergen de siste 4, vært gift i 17 år, og at han ved sin død etterlot seg 3 sønner, 2 døtre, mor og en 70 år gammel far.Da Lucie Marie Erichsen, født Lorentzen, døde 2. desember 1824 var hun 66 år 4 måneder 10 dager. Annonsen nevner sønnene Hans og Thomas Erichsen, og Johan Nicolaysen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Hjertelig takk alle sammen !Jeg hadde nok en mistanke om at jeg måtte bevege meg litt sørover i Europa for å finne de nevnte personer.Til Bjørn : JA TAKK ! Sender deg min e-mail adr.mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.