Gå til innhold
Arkivverket

[#3918] Sæterstøl i Sunnfjord - hvor er det?


Gjest Morten Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Svendsen

Jeg leter etter gården Sæterstøl (Setterstølen o.l.) som jeg har funnet et par ganger i databasene til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane. Jeg har ikke funnet gården på noe kart eller i en folketelling, men etter det jeg har funnet bør den kanskje ligge i Førde, Naustdal eller Kinn (Flora):- Mari Rasmusd. Setterstøl ble gift i Naustdal 7.1.1731 med Askild Olsen Byrkjeland. - Alles Rasmusd ble gravl. i Svanø (Kinn) 21.6. 1750. I Skifteregisteret står Alis Rasmusd. Sæterstøl (skiftet var i Brandsøy). - Brithe Rasmusd. Sæterstølen ble gift i Førde 9.12. 1756.Er det noen som vet hvor Sæterstølen er eller kan ha vært?MvhMorten Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det er vel mest truleg at det her er tale om ein husmannsplass. I alle høve er det ingen _gard_ i Sogn og Fjordane med dette namnet. Har du sjekka Fylkesarkivet sin stadnamndatabase på dette namnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

For å følgja opp meg sjølv:-) Eg søkte på Fylkesarkivet sin (ufullstendige) database, og fann i det minste eit stadnamn Seterstøylen i nov. Bremanger kommune, men det finst truleg fleire stader i Sogn og Fjordane. Namnet er sjølvforklarande som "seter" + "støl", og under forsvunne namn i Davik i Nordfjord forklarar Oluf Rygh (el. Albert Kjær) namnet som ein melkeplass på sætra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.