Gå til innhold
Arkivverket

[#3921] Peder Mathiassen, Drammensdistr., 1720-årene


Gjest Per B. Lilje
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

Som fadder i en del barndåper i slekta i Røyken i 1720-årene opptrådde en "Hr. Peder Mathiassen" og dennes hustru "Madamme Johanna". Et barn ble døpt Peder Mathias, sikkert etter denne Peder Mathiassen, og det navnet gikk senere igjen i slekta. Har noen en ide om hvem denne Peder Mathiassen med hustru Johanna var? Det er tydelig utfra bruken av titler ellers i kirkeboka for Røyken at de siden de omtaltes som "Hr." og "Madamme" må ha tilhørt det øverste samfunnsskiktet i Drammensområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan ikke finne dem i Bragernes by eller i Strømsø by i 1720-årene. Kanskje det er en prestefamilie som bor et annet sted i Bragernes prosti. Bastian Svendsens prestebiografier (i Statsakivet i Oslo) burde gi svaret. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Per B. Lilje

Kan dette innlegget gjenoppvekkes? Det var vel denne Peder Mathiassen som ble begravet i Røyken kirke 4. mai 1722: Seigneur Peder Mathias., 4 Maaneder og 4 Dage ringere end 54 aar gl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Tore H Vigerust

Jeg finner det litt mistenkelig at det dreier seg om samme person, som kalles herr gjennom 1720-tallet og samtidig seigneur. Hvis dette er samme person, så var han neppe prest. Jeg finner ham fortsatt ikke på Bragernes, Strømsø eller i Christiania 1720-22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Her er i hvert fall to tilfelle av konas/enkas opptredener som fadder for barn av min kones forfar (daværende) løytnant August Friderich von Rappe. Ut fra de andre fadderene er det tydelig at det dreier seg om en dame som nok har vært temmelig høyt i samfunnet:1723: Johanna, H. Peder Mathiæsens (andre faddere: Anne Kathrine Kochis, Hr. Byfogd Anders Lund)1728: Madamme Johanna, H. Peder Mathiæsens, andre faddere: Hr. Kornett Hoppe, Anne Heidens, Elisabeth Heidens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har hørt at NSFs utgave av Rentekammerets norske bestallinger ikke er komplett - dvs at det ble utnevnt embedsmenn som mangler i boka. Dessuten er ikke alle offiserene omkring 1680-1720 med i Ovenstads biografier, fordi han ikke gjennomgikk ruller for avdelinger som lå kortere tid i Norge, finansiert av f eks byene. Så det finnes flere muligheter enn å søke i bybefolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Spørsmål til Per Lilje: har du herr Peder Mathiessen belagt i samtidskilder i levende live ? Hvis ikke, hvordan kan du vite at han har bodd i Norge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Et raskt svar i lunsjpausen under opphold i Danmark (med en PC med engelsk tastatur): Nei, jeg har vel neppe noen direkte indisier paa at Peder Mathiesen selv, og ikke hans kone, opptrer i live i Roeyken i 1720-aarene. Grunnen til at jeg er interessert er at denne Peder Mathiassen gjentatt ble oppkalt i slekten.Min kones forfar August Friderich von Rappe var fra Mecklenburg (hans far het Bernd Hartwig von Rappe) og kom til Norge i 1718 da han ble ansatt som premierloeytnant for det Hurumske kompani og bosatte seg i Hyggen i Roeyken. Hans foerste barn i 1723 var to tvillinger som begge doede som spedbarn. Det ene ble doept Friderich Otto og det andre ble doept Peder Mathias. Det foerste maa ha blitt oppkalt etter en slektning, Friderich Otto von Rappe, som da var oberst i Norge, snere stiftamtmann etc., altsaa en slektning det sikkert var viktig aa forsoeke aa staa paa god fot til. Og det andre barnet regner jeg med maa ha blitt oppkalt etter denne Peder Mathiassen hvis hustru var fadder. Et senere barn, Bernt Hartvig (vel oppkalt etter farfaren, en ny Friderich Otto kom foer ham) ble doept i 1726 i Roeyken, ogsaa med Madamme Johanna, Hr. Peder Mathiaessens som fadder. Han (som er min kones tipptipptipp) endte opp som loeytnant og bonde paa Lesja. Han doepte der 8/1-1774 sitt foerste barn Peder Mathiassen (sic), foerst det andre barnet ble 20/3-1776 oppkalt etter farfaren og doept August Friderich.Dette tyder for meg paa at denne Peder Mathiassen paa en eller annen maate maa ha spilt en svaert stor rolle for August Friederich og til og med for soennen Bernt Hartvig, siden de begge kaller opp sitt foerste barn etter ham, foer de kaller opp sine egne fedre.August Friderichs foerste kone (mor til disse barna) er beskrevet som datter av Peder Lund. Jeg har til naa trodd hun var datter av visetiendeskriver og skipsmaaler Peder Andersen Lund og dermed soester av byfogd (i Stroemsoe) Anders Lund, men hun KAN jo ha vaert datter av en Peder Mathiassen Lund, altsaa at barnet var oppkalt etter sin morfar. Men jeg vet ikke hva slags og hvor noeye en tyskfoedt offiser i Norge paa 1700-tallet ville foelge oppkallingsregler. Mitt inntrykk er at militaere sjefer ofte ble oppkalt foer egen familie. Auguts Friedreich von Rappes naermeste sjef (Hurumske kompani) var major Jonas Bioernsen (eller var det Ole han het, dette er fra hukommelsen, han het i hvert fall IKKE Peder Mathiassen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Per B. Lilje

Med god hjelp har jeg nå funnet at det nok var den nevnte Peder Mathiassen/Mathiesen som var August Friderich von Rappes svigerfar. I en rettsak mot August Friderich von Rappe for brutt ekteskapsløfte og også mot presten som hadde foretatt vielsen (fordi denne vielsen med Kirsten Pedersdatter Lund var blitt forbudt da August Friderich von Rappe tidligere hadde gitt ekteskapsløfte til datteren til sognepresten i Hurum, og også hadde hatt beviselig omgang med henne), omtales Kirsten Pedersdatter Lund som datteren til Peder Mathiassen i Heggenstranden i Røyken. Sorenskriveren i Røyken, Hurum og Lier på slutten av 1600-tallet het Mathias Pedersen og bodde i Røyken. Kan det være noen forbindelse? Er det noen her som har noe kjennskap til disse personene som levde ca. 1700 i Røyken og omgivelser? En av Hyggen-gårdene var på begynnelsen av 1700-tallet i eie av en Peder Mathiassen og deretter av August Friderich von Rappe, så det er nok en tett forbindelse her, men jeg vil gjerne ha informasjoner om hvem denne Peder Mathiassen var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.