Gå til innhold
Arkivverket

[#3926] Hans Hlias?, Bergen katedralskoles elevprotokoll


Gjest Sølvi Lerfald
 Del

Recommended Posts

Gjest Sølvi Lerfald

Nå når elevprotokollene er lagt ut i Digitalarkivet, blir jeg minnet om en av mine små mysterier. Hans Hlias er nevnt som kjøpmann i Nordland i Salten (!) og skal ha en sønn Hans David Celius f. 1759 som blir innmeldt ved Bergen katedralskole i oktober 1770. Jeg mener å ha rimelig oversikt over de med navnet Hans David Celius og har en teori om at eleven er Hans David Celius Hass, f. ca 1756 i Salten og at faren er skipper (og muligens kjøpmann) Hans Aars Hass.Er det noen med tilgang på originalkilden som kan sjekke dette for meg? Hilsen Sølvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Geelmuyden

Du er på rett spor. Katedralskolens elevprotokoll nevner Hans David Celius, født sept. 1759, innskrevet ved skolen i okt. 1770. Faren var kjøpmann "i Nordland i Salten", navn Hans "Hlias". Hlias må her være en lesefeil for Haas, ved at den første "a" er blitt lest som "li". Den forvanskede lesemåten er forståelig etter skriftbildet, men gir ingen mening. Navnet er Haas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Takk for det, Knut. Jeg ser i elevprotokollen at i noen tilfeller er far oppgitt å være død. Dersom Hans Hlias er Hans Hass (Haas), og mye tyder på det, så er kjøpmannen etter mine opplysninger død i 1770. Han døde ifølge ”Nordlandsslegten Schøning i 360 aar”, i juli 1763 på tur til Finnmark. Det virker derfor som om føringen av elevprotokollene ikke er helt konsistent?(Moren til Hans David Celius Hass, Elsebe Marie Celius, gifter seg forøvrig på nytt i Bergen i 1771 med politimester og borgermester Ole Jørgensen Brose. Han selger i 1777 sine rettigheter til å drive Adressecontoiret til Knud Gerritsz van Geelmuyden, skjønt det i pressen ble spekulert i at dette skjedde på en noe utilbørlig måte!) Hilsen Sølvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.