Gå til innhold
Arkivverket

[#3929] Hans Pedersen Moe 1727-1815 fra Hole/Ringerike


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Hei !! Leter etter forfedre til Hans Pedersen Moe og hans første kone Anne Nielsdtr Moe. De bodde på gården Moe i Hole/Ringerike, Buskerud. Barn: Mari 1767, g m Christian Olsen Helgeland-eie (noen som vet noe om hans slekt ??) Nils.Hans ble 2 g m Marthe Olsdtr Hafnor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine tipp-tipp-tipper osv.. er Hans Olsen Helgelandseiet - 60 år i 1801-tellinga. Regner med at det er en bror av "din" Christian. Men hans forfedre er jeg dessverre blank på...... og hører mer enn gjerne fra deg om du får vite noe. Hans Pedersen Moe er omtalt i Lagesens Ringerikske slekter bind 1 s. 160. Hans er f. 1727 og sønn av Peder Jensen Moe og hustru Mari Nilsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei dette er kansje litt av nyere dato men min tippoldefar ved Navn het Christian Olsen Hafnor f.1845 og hadde bopel ved sønnen`s konfirmasjon Helgeland. Gift med Inger marie Olsdatter Hafnor.Jeg kan kansje tenke meg at ha kan være i slekt med han du søker.Jeg er ikke sikker på hans forfedre, da jeg ikke har startet på hans side. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Nevnte Hans Pedersen Moe og hans kone Anne Nilsdatter fra Stadum er også mine forfedre, i likhet med datteren Mari gift med Christian Olsen som var murmester og bodde på en plass under Helgeland. Hans Pedersens foreldre har du alt fått navnet på, og jeg veit ikke sikkert hvem som er Peder Jensens foreldre, men en sterk kandidat som hans far må være Jens Hansen Moe, som er nevnt på Moe i hvert fall i fra tidlig på 1690-tallet (Han var da lagrettsmann, og trolig født på 1650-tallet eller deromkring.) Jeg tror også at det vil være mulig å komme lenger bakover, bare man tar seg tid til å gå gjennom de kilder som finnes. Jeg har noen hypoteser, men de er foreløpig for løst funderte til at jeg vil sette dem på trykk.Når det gjelder Christian Olsen Helgeland (1761-1832), hadde han en sønnesønn som også hette Christian Olsen, men han var født i 1834 - på plassen Åsbakken under Frøyshov, var gift med Karen Jensdatter, og kan ikke være identisk med den Christian Olsen Hafnor som du Bjørn nevner. Men et slektskap kan det vel likevel være, Christian f 1761 sin farfar hette også Christian Olsen og bodde på en plass under Helgeland, han giftet seg i 1731 med Berte Christoffersdatter, de fikk blant annet sønnene Ole i 1732 (Christians far) og Christoffer i 1736. De hadde sikkert flere barn enn det - jeg har ikke noen komplett oversikt.For å finne Christian Olsen Havnor (f 1845) sin mulige tilknytning til denne slekta vil jeg sterkt anbefale å gå løs på kirkebøkene, de burde gi løsningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei alle sammen :) !! Takk for all informasjon (håper på mer :))). Men jeg har et spørsmål til jeg. Christian Olsen Helgelands-eie og Mari Hansdtr Moe, hadde ei datter Marthe, som ble gift med en som het Engebret Olsen (Svarstad ??) fc 1788??, er det noen som vet hvor Engebret kom fra ect hans foreldre osv ??. Det eneste jeg vet om de to er at de i 1820 fikk ei datter Anne Maria 1820-1906. Fikk de flere barn ??.Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Engebret Olsen Mosengen (1788-1848)og Marthe Christiansdatter (1795-etter 1865)er faktisk mine forfedre også. Foruten eldstedatteren Anne Maria fikk de 2 sønner, Ole født 14/4-1825, han er min tippoldefar, og Christian født 23/8-1829.Engebrets forfedre og formødre har vært litt problematiske å finne ut av. Følgende løsning bygger delvis på indisier: Er Engebret født i Hole, må han etter oppgitt alder være den Engebret Olsen som blir døpt i Hole kirke på Midtfaste-søndag i 1788, sønn av Ole Engebretsen Svarstad. Det rimer jo forsåvidt bra med at Engebret og Marthe bor på Svarstad når eldstedatteren blir født. Det er 2 forskjellige Ole Engebretsen som gifter seg i Hole kirke i løpet av 1780-årene. Jeg mener at vår mann må være den Ole Engebretsen fra Modum som trolover seg 3.oktober og gifter seg 8.november 1787 med Lisbet Jensdatter Nøstret. (Det er gangavstand mellom de tre stedene Nøstret, Svarstad og Mosengen.)(Jeg er forøvrig selv født og oppvokst i samme område.) Imidlertid finner jeg ingen flere spor etter Ole Engebretsen og Lisbet Jensdatter etter at de fikk sønnen Engebret i 1788. De er ikke gravlagt i Hole, og jeg finner dem ikke i 1801-tellingen. Men jeg har foreløpig ikke sjekket gravlagte i Norderhov. Om det er noen andre som veit hvor det ble av dem, er jeg svært nysgjerrig på det! (Den andre Ole Engebretsen, som giftet seg i 1782, fikk flere barn i løpet av de følgende årene, deriblant 2 tvillingpar, og bodde i 1801 på Pjåkerud på Tyristand med kone og 1 datter.)Lisbet Jensdatter ble født i 1750 og var datter av Jens Pedersen Nøstret og hans kone nr 2 Siri Eriksdatter.Ole Engebretsen fra Modum er nok den Ole Engebretsen fra Karlsrud som ble født 11/12-1755. Det stemmer med at hans bror Anders (Engebretsen) Burud var en av forloverne ved trolovelsen i 1787. Og den Kirsti Gulbrandsdatter Svarstad som var fadder ved Engebrets dåp i 1788, kan da være Ole Engebretsens mor, som på den tiden var enke for annen gang.Kirsti Gulbrandsdatter (1731-1789), opprinnelig fra Orholt var gift med Engebret Iversen Karlsrud (ca 1716-1766), opprinnelig fra Gulsrud. Begge kan følges flere generasjoner bakover, blant annet ved hjelp av Modum bygdebok.Min e-post-adresse er: ole.e.yttri@bokklubbene.noVennlig hilsen Ole E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Ole. Takk for all hjelp/informasjon. Men jeg har et spørsmål til, du vet ikke om det finnes noen bilder av Marthe Christiansdtr f 1795, siden hun enda lever i 1865, (vet ikke når de begynte å ta bilder i Norge). Jeg har nemlig noen av Anne Maria f 1820, og det hadde vært artig med noen flere i samlingen.Mvh M.Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Jeg kjenner dessverre ikke til noe bilde av Marthe Christiansdatter, om det finnes, skulle jeg gjerne hatt det.Imidlertid har jeg et par bilder av noen i denne slekta, der jeg ikke er helt sikker på hvem alle som er på bildene er - men jeg tror nok at de er minst en generasjon yngre enn Marthe. Jeg kunne godt tenke meg å sammenligne bilder en gang, hvis det er mulig å få til.Jeg foreslår at du tar kontakt direkte med meg enten på e-post-adressen eller på telefon 22 67 85 17.Vennlig hilsen Ole E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.