Gå til innhold
Arkivverket

[#3936] Hvordan finner jeg dikt av Hans Povelsen Paus


Gjest H. Bjørnholt
 Del

Recommended Posts

Gjest H. Bjørnholt

Jeg lurer på om det er noen som kjenner til et verk, der diktet som begynner med følgende to vers, av Hans Povelsen Paus er å finne:Stolt Anne, hun bur upaa Borgestad gaard; hon er seg blandt frugur dei blide. Hon sveiper seg baade i silki og maar; om henne gjeng segnin saa vide. Gud lat henne liva evindelig vel !Hon sagnar sin herre, den abel saa god, ein høvding i Noriges rike, Han tener sin konge til hest og til fod; for ingen saa vilde han vike. Gud lat henne live evindelig vel !Paus skrev dette diktet til Anna, enke på Borgestad Gaard, og fikk gården Bukøen i "brageløn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ser du etter i "Store Norske", står det:"På Kviteseiddialekt diktet han (Hans Povelsen Paus 1656-1715) "Stolt Anne ho bur uppaa Borgestad gaard", som gir et godt kulturbilde fra Øvre Telemark på begynnelsen av 1700-tallet. Diktet er trykt med endret språkform i M.B. Landstads: Norske Folkeviser (1853) og i Rikard Berge: Bygdediktning fraa Telemark (bd. 11, 1918)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H. Bjørnholt

Takk skal du ha. Jeg tenkte ikke på at det var mulig han sto i leksikonet, men der kan man se. I de forskjellige slektsbøker har nemlig kun disse to første vers vært trykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.