Gå til innhold
Arkivverket

[#3949] besøg på Riksarkivet


Gjest lise sandersen
 Del

Recommended Posts

Gjest lise sandersen

Jeg kan ikke finde Riksarkivets fax nr. eller e-mail adresse og spørger derfor her om nogen kan - og vil - svare mig på disse spørgsmål: Kan man i Riksarkivet (Folke Bernadottes vei 21, Sognsvann) studere Norske Søruller for person født ca. 1785 i Sandefjord? Kan man samme sted se film eller mikrofich af kirkebøger (dåb og konfirmation) fra Sandefjord omkring år 1785 og senere og sluttelig kan man i forvejen reservere søruller, når man kommer på et dagsbesøg fra København ??Med håb om svar og med venlig hilsen Lise Sandersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg vet ikke hvorvidt man kan finne det du nevner på Riksarkivet, men på Statsarkivet i Kongsberg har man dem. Jeg har selv studert sjørullene for Sandefjord på mikrofilm der for få måneder siden. Dog husker jeg ikke om de går så langt tilbake i tid som 1785. Det var ikke nødvendig å bestille filmene på forhånd, betjeningen fant dem raskt frem. Lykke til! Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbro E. Johnsen

Her Lenke finner du oversikt over kirkebøker fra Sandefjord som er tilgjengelige på lesesalen på Riksarkivet. Disse trenger ikke å bestilles Lykke til.Barbro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det ligger mange sjømannskapsruller for alle byene i Akershus stiftamt (inkludert Sandefjord ladested under Larvik by) i Akershus stiftamtsarkiv, realistisk ordnet avdeling (i Statsarkivet i Oslo). Rullene dekker ihvertfall tiden til begynnelsen av 1800-tallet, dvs til og med personer født ca 1785. Dessuten ble det avlevert en rekke slike sjømannskapsruller i DRA til NRA sommeren 1996, som nå er i Riksarkivet. Katalogene ved skranken i RA er ikke helt oppdatert på dette innholdet, men ved å spørre personalet der får en sikkert hjelp. Med andre ord har Riksarkivet sjømannskapsruller, som også dekker Sandefjord, med sjøfolk født ved den oppgitte tiden. Noen av disse rullene inneholder både navnelister, notert forut for den årlige sesjonen (gjerne holdt i byene i februar, årlig) med påfølgende kommentarer og hvor de befinner seg, familieforhold, helse, ansettelser, osv, dvs meget verdifullt materiale -- men til dels også vanskelig å tyde. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lise sandersen

Til Øyvind Gjervik, Bergen / Hans Mathisen, Porsgrunn / Barbro Johnsen, Oslo og Tore Vigerust, Enerhaugen: Mange tak skal I have for gode råd og vejledning! Mvh Lise Sandersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.