Gå til innhold
Arkivverket

[#3950] Morten Olsen Enstadberget, Gausdal


Gjest Bente Tøftum Frydenlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Tøftum Frydenlund

Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om forfedrene til Morten Olsen Enstadberget f. 1822, antatt i Gausdal. Gift med Karen Hansdtr. 27.12.1849. Jeg er også interessert i opplysninger om henne. Venter spent på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei Bente! Jeg er på jakt etter en Morten Olsen, skomakersvenn fra Gausdal som tok svennebrevet i Kristiania i 1838. Men han du er på jakt etter er nok litt yngre?? Vet du yrket hans??Jeg har derfor notert noen Morten'er, og tror at han du er på jakt etter er Morten Olsen bosatt på Restad da han giftet seg med Karen Hansdatter. Deres respektive fedre er oppgitt å være Ole Johnsen og Hans Andersen, og forlover er Ole Restad.Den 14. november 1822 finner vi i Gausdal født Morten Olsen, med foreldre Husmand Ole Jonsen Engeseie og Hustru Kari Knudsdatter. Faddere ved fødselen er Randi Arnesdatter Enge, Karen Stenersdatter Enge, Peder Jachobsen Stenslien, Peder Jensen Enge® og Ole Pedersen Enge. Dette er vel i Vålen Skoledistrikt. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Mikkelsen

Det er ikke mye jeg kan bidra med, men i Gausdals-minner nr. 2, Gausdal Historielag 1987, er det et stykke om Karen og Morten Einstadbergom. Det er også bilde av dem. Det er bl.a. fortalt at de gikk fra Gausdal til Målselv men at de ikke likte seg og gikk tilbake igjen. Det står at de bodde hos sin sønn Henrik og hans kone Thonette på Holsvårseteren fra 1897 til 1910, men det stemmer nok ikke helt for ved folketellingen i 1900 bodde de ved Einstadberget søndre. De hadde også en datter Ingeborg som ble gift med Herbrand Øvsterud, handelsmann fra Numedal. Karen var i følge folketellingene for 1875 og 1900 født i Øyer i 1929. Kirkebøkene for Øyer er forresten innbundet, lette å finne fram i og kan lånes via nærmeste bibliotek, noe jeg har hatt stor nytte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.