Gå til innhold
Arkivverket

[#3965] Slektsnavnet Hygen


Gjest Gro Øverbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Gro Øverbye

Min oldemor het Helga Othilie Hygen og bodde på Norgarn Løvstad i Gjerdrum. Jeg har klart å komme bakover til Carl Hygen som var garvermester og fikk sitt borgerbrev i Kristiania i 1780.Jeg har funnet flere med slektsnavnet Hygen i tellingene (om enn ikke så mange) Vinger, Norderhov, Odals verk, m.fl. En Johan Hygen fikk sitt borgerbrev i Kristiania i 1770 som høker. Men hvor Hygen-navnet kommer fra og om og evt hvilken sammenheng det er mellom dem har jeg ikke klart å finne. Det eneste jeg vet er at det sies at min oldemor var i slekt med domprost Hygen.Er det noen som kan hjelpe som kjenner til slektsnavnet Hygen?Tusen takk på forhånd - hilsen Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Gro Øverbye

Hei Karianne,Takk for tips! Har lett rundt Hyggen også - men til nå har jeg ikke funnet noe som stemmer med det. Prøver å sette sammen og forstå relasjonene til alle med navnet Hygen som jeg klarer å finne vha folketellinger og bygdebøker - og til nå har det dreid seg om Kristiania, Holmestrand, Vinger, Norderhov, Odalen, Son .. og noen til tror jeg. Og de bruker stor sett konsekvent ikke patronymikon (sukk - skulle nesten ønske de hadde gjort det). Men fornavnslikheten er der i generasjonene.Og min tipp,tipp Carl Fredrik fikk sitt borgerbrev i Kristiania i 1770 som garver - og da fantes det iallfall en Hygen til - Johan - i Kristiania med borgerbrev som høker.Jeg vet at min oldemor Helga Othilie på et eller annet vis var i slekt med Domprost Hygen som hadde Bernitz som ekstra etternavn og at enken til tømmermerker Hygen på Overud i Vinger (telling 1801) var født Bernitz. Men relasjonene har jeg ikke klart å finne ut av. Sukk.Hyggen ligger vel på Asker - Vestfoldkanten? Kanskje noen i ett eller annet ledd kuttet en -g-. Hm...Hilsen Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Øverbye

Sorry - så plutselig at jeg gjentok meg selv fra første innlegg - og at du hadde skrevet at Hyggen var i Røyken.Sukk -tror det er tirsdag og pent vær i dag :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.